Euro 4/5 autojen suorituskyky

DSC00008 netti
Alatehtävässä tutkitaan uusien ajoneuvojen päästöjä ja polttoaineenkulutusta erilaisissa ajotehtävissä. Pääosin työtä tehdään VTT:n raskaalla alustadynamometrilla, mutta myös kenttäkokeita kylmissä olosuhteissa on suunnitteilla.

1.10 alkaen kaikkien uusina myytävien kuorma- ja linja-autojen tulee olla päästöiltään vähintään Euro 4 –raja-arvot täyttäviä. Uudet Euro 4 -päästömääräykset ovat merkittävästi aikaisempia Euro 3 –määräyksiä tiukempia. Partikkelien osalta päästöraja laskee peräti viidennekseen (80%) ja typen oksidienkin osalta raja tiukkenee 30%.

Moottoriteknisesti uudet rajat ovat todella haastavia ja ne pakottavat moottorinvalmistajat turvautumaan erilaisiin päästöjä vähentäviin järjestelmiin. Riippuen valmistajasta ja automallista, nämä järjestelmät käsittävät joko pakokaasujen takaisinkierrätyksen (EGR), ureakatalysaattorin (SCR),  partikkelisuodattimen/-katalysaattorin tai näiden kombinaatioita.

Kaikilla edellä mainituilla päästöjen vähentämiskeinoilla on sekä hyvät että huonot puolensa. SCR poistaa tehokkaasti typen oksideja, joten moottori voidaan säätää polttoaineenkulutuksen kannalta aikaisempaa edullisemmaksi, mutta vastapainoksi tulee ureansyöttöjärjestelmän tuomat lisäkustannukset ja ureankulutus. EGR-järjestelmää käytettäessä puolestaan ei tarvita erillistä lisäainetta, mutta toisaalta moottoria ei voida säätää kulutuksen kannalta optimaaliseksi. EGR:ää käytettäessä haasteita tulee myös lisääntyneestä karstoittumisvaarasta. Partikkelisuodattimet ja -katalysaattorit vähentävät tehokkaasti partikkelipäästöjä, eikä lisäaineita tarvita, mutta ilman mitään typen oksidien vähentämiskeinoja joudutaan moottori säätämään vähän NOx-päästöjä tuottavaksi, eli kulutuksen kannalta epäedulliseksi.

Tekniikan kirjo siis lisääntyy, eikä uusien järjestelmien todellisista suorituskyvyistä ole vielä paljoakaan tietoa. Miten eri tekniikat toimivat polttoaineenkulutuksen ja päästöjen osalta erilaisissa ajotilanteissa ja mitä tapahtuu esimerkiksi talvipakkasilla? Säästävätkö SCR-järjestelmillä varustetut ajoneuvot polttoainetta siinä määrin kun odotetaan, miten eri tekniikoilla varustettujen autojen tulokset suhtautuvat toisiinsa ja vähenevätkö päästöt todellisissa ajotilanteissa lainsäätäjän asettamien raja-arvojen tiukentamisen mukaisesti. Siinä kysymyksiä mihin alatehtävä pyrkii osaltaan vastaamaan.

Lisätietoja:

VTT Prosessit
Kimmo Erkkilä,
puh. 020 722 5232, kimmo.erkkila@vtt.fi


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 15.2.2017