Menetelmäkehitys

DSC00012. nettijpg
Alatehtävässä kehitetään raskaiden ajoneuvojen mittausmenetelmiä. Tärkeimpänä kehityskohteena ovat alustadynamometrimittaukset.

Raskaiden kokonaisten ajoneuvojen mittaamiselle alustadynamometrilla ei ole olemassa kansainvälisiä standardeja. Tästä syystä mittausmenetelmiä lähdettiin kehittämään itsenäisesti heti raskaan kaluston mittauslaboratorion valmistuttua vuonna 2002. Kesäkuussa 2003 kehitetyille menetelmille saatiin MIKES:n akkreditointi, jonka mukaisesti mittauksia on sittemmin suoritettu.

Mittausmenetelmiä kehitetään RASTU-projektissa edelleen mittatarkkuuden parantamiseksi. Raskaiden ajoneuvojen kulutuksessa yksittäiset prosentit ovat jo merkittäviä, joten pienetkin kulutuserot täytyy kyetä näyttämään toteen.

Yleisesti menetelmien puuttuessa, raskaille ajoneuvoille ei myöskään ole vaatimuksia polttoaineenkulutuslukemien ilmoittamisesta missään muodossa. Autojen myyjät saattavat kysyttäessä ilmoittaa jonkin määritelmän mukaisia kulutuslukemia, perustuen esim. käyttökokemuksiin tietyissä ajosuoritteissa, oletetun käytön mukaisiin arviolaskelmiin tai vaikka vain moottorikartan parhaaseen hyötysuhteeseen vedoten. Koska menetelmät eivät vertailukelpoisia eri merkkien ja mallien välillä, ei auton ostaja näin ollen pysty vertailemaan kulutuslukemia ostopäätöstä tehdessään.

Mittausmenetelmien kehityksessä tähdätään pidemmällä aikavälillä alustadynamometrilla tehtävien mittausten kansainväliseen harmonisointiin. Yhdenmukaiset menetelmät mahdollistaisivat esim. vertailukelpoisten kulutuslukemien ilmoittamisen raskaille ajoneuvoille ja automallin energialuokituksen määrittämisen.

Lisätietoja:

VTT Prosessit
Kimmo Erkkilä,
puh. 020 722 5232, kimmo.erkkila@vtt.fi


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 15.2.2017