Liikkumisen ohjauksen ohje peruskouluille pääkaupunkiseudulla (LOOP)

Hankkeen tavoitteena on edistää lasten ja nuorten kestävää liikkumista. Tarkoituksena on, että seudullinen toimija, HSL, voi tarjota pääkaupunkiseudun kunnallisille koulutoimille valmiita ohjeita ja toimintamalleja. Koulut törmäävät oppilaiden, opettajien ja muiden sidosryhmien liikenteessä tuottamiin ongelmiin, oli kyse sitten lasten liikenneturvallisuudesta lähikadulla, saatto- ja jakeluliikenteestä tai opettajien parkkipaikoista. Osa kouluista on osannutkin kysyä esim. tukea pyöräilyn opetukseen. Tahtotilaa ja tarvetta on, aikaa ja työkaluja puuttuu niin koulutoimissa kuin kouluissakin.

LOOP-projektin tavoitteena on:

  • tuottaa yhdessä asianosaisten kanssa ohjedokumentti (Liikkumisen ohjauksen ohje peruskouluille, LOOP), jonka avulla voidaan laatia peruskoululle liikkumissuunnitelma
  • tuottaa yleinen koulun liikkumissuunnitelman pohja
  • perustaa konsepti koulun liikkumisen seurantaohjelmalle
  • liikenteessä liikkumiseen liittyvien aiheiden integrointi opetukseen
  • tunnistaa jo käytössä olevat hyvät käytännöt ja aloitteet.

Koulun liikkumissuunnitelman päätavoitteena on:
  • synnyttää kulkutapojen muuttamiseen innostusta
  • lisätä kouluun kävelevien ja pyöräilevien lasten määrää
  • vähentää yksin autolla tuotavien ja haettavien lasten määrää
  • parantaa henkilökohtaista terveyttä ja liikenneturvallisuutta
  • tukea ja opastaa kouluja sen jälkeen, kun ne ovat ottaneet liikkumisen ohjauksen omakseen
  • lisätä yleistä tietoisuutta ilmastonmuutoksen ja paikallisen liikkumisen välillä.
Hankekuvaus kokonaisuudessaan ja yhteystiedot:
Hankekortti LOOP (pdf) (31.5 KB)


Koulun liikkumissuunnitelma

Liikkumisen ohjauksen ohje peruskouluille pääkaupunkiseudulla on valmistunut. Yksi viisaaseen liikkumiseen kannustava liikkumisen ohjauksen keino ovat koulujen liikkumissuunnitelmat. Niiden avulla voidaan tarkastella päivittäisiä liikkumistottumuksia ja muuttaa niitä kestävämpään suuntaan. Liikkumissuunnitelman avulla muun muassa tutkitaan ja lisätään kävelyn, pyöräilyn tai joukkoliikenteen käyttöä.

Koulun liikkumissuunnitelma tukee myös liikennekasvatuksen yleisiä tavoitteita: lapsi oppii tarkastelemaan koulua myös liikenteen tuottajana ja hänen vanhempansa oppivat lapsen itsenäinen liikkumisen laajemminkin itsenäistävät vaikutukset. Liikkumissuunnitelman tekoon osallistuvat oppilaat oppivat myös empiirisen tutkimuksen tekoa, tulosten esittämistä ja yhteisiin asioihin vaikuttamista.

Liikkumissuunnitelmassa ei sinänsä vastusteta autoilua. Yksityisautoilu on hyvä ratkaisu poikkeustilanteissa, matkaketjun osana, kun matkustajia on useita tai kun matkatavaraa on paljon.

Koulun liikkumissuunnitelma parantaa koulun asemaa ja tunnettuutta omassa kunnassaan. Suunnitelma palvelee myös kaupungin, seudun ja valtion liikennesuunnittelun ja koulutoimen yhteistyön kehittämistä.

Liikkumissuunnitelman ohje ja työpohja on tarkoitettu pääkaupunkiseudun peruskouluille. Sitä voidaan soveltaa helposti myös muilla kaupunkiseuduilla ja lukioissa.

Koulun liikkumissuunnitelman ohjeet ja työpohjat:
Koulun liikkumissuunnitelman ohje (pdf) (824.7 KB)

Anvisning för skolreseplan (pdf) (805 KB)

Koulun liikkumissuunnitelman työpohja (pdf) (889.8 KB)

Koulun liikkuumissuunnitelman työpohja (doc) (6.1 MB)

Arbetsunderlag för skolreseplan (pdf) (2.6 MB)

Arbetsunderlag for skolreseplam (doc) (6.1 MB)

Hankkeen tuloskortti:

Tuloskortti LOOP (pdf) (52.4 KB)

Hankkeen tuloksia:
  • Koulujen liikkumissuunnitelmien tuottamisen kolmikantamalli: HSL, kunnan koulutoimi ja yksittäisen koulun aktivistit
  • Pilottikoulujen liikkumissuunnitelmien alullelaitto
  • Pääkaupunkiseudun peruskoulujen liikkumissuunitelman ohje
  • Pääkaupunkiseudun peruskoulujen liikkumissuunitelman pohja
Tulosten hyödyntäminen ja toiminnan jatkuminen:
  • HSL, peruskoulujen liikkumissuunnitelmien ”omistaja” jatkossa, laajentaa LOOPin avulla muutoin pääasiassa työpaikoille kohdistettua liikkumissuunnitelmatyötään pks:n ja mahdollisesti seudun peruskouluihin ja lukioihin.
  • Pilottikoulut saattavat loppuun kesällä ja syksyllä 2011 aloittamansa liikkumissuunnitelmaprojektit. Tähän koulut tarvitsisivat tukea myös tämän projektin jälkeen.
  • Kuntien koulutoimissa osoitetaan ympäristövastaavien työtehtävistä tietty osuus koulujen liikkumissuunnitelmien tukemiseen. Myös tämä toiminto vaatisi jatkossa seurantaa ja konsultin tukea.



Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 21.11.2016