Liikkumisen ohjaus Varsinais-Suomessa 2010-2011

Valonia toiminnassa:
Ilman autoa kouluun -päivä kansainvälisenä Autottomana päivänä 22.9.

Valonia haastoi kaikki varsinaissuomalaiset koulut pitämään torstaina 22.9. Ilman autoa kouluun -päivän.

Teemapäivän tarkoituksena oli, että vanhemmat saattaisivat lapsensa kouluun kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä. Isommat oppilaat tulisivat kouluun lihasvoimin tai joukkoliikenteellä. Tärkeintä oli jättää henkilöauto (tai mopo, skootteri ja mopoauto) kotiin ja vähentää täten saattoliikenteen aiheuttamia vaaratilanteita koulun ympäristössä sekä liikenteen päästöjä.

Valonialaiset olivat Kaarinassa Piispanlähteen koulussa toivottamassa koululaiset vanhempineen tervetulleiksi koulun portilla ja jakoivat näille satulansuojia ja tietoa kävelevä koulubussi -ideasta.
Valonian Autoton päivä

Etätyössä ei ole pukupakkoa:
Valonialaiset tempaisivat kylpytakeissa aamuruuhkassa


Saatoit hieraista silmiäsi, jos osuit perjantaina 16.9. aamuruuhkan aikaan Turun Ratapihankadulle. Valonialaiset kampanjoivat etätyön hyvistä puolista kylpytakeissaan ensimmäisenä kansallisena etätyöpäivänä.

Tempauksella tuotiin esiin etätyön hyviä puolia hauskalla tavalla. Yllättävän pukeutumisen lisäksi kadun varteen varustauduttiin muun muassa kyltein, joissa oli seuraavia iskulauseita:
  • Etätyö – Ei pukupakkoa
  • Etätöissä olisit jo työpaikalla
  • Etätyö, etkä etsi parkkipaikkaa
  • Luova, rento, tehokas = etätyöläinen

− Joskus tempaukset täytyy toteuttaa huumorilla ja unohtaa turhat tiukkapipoisuudet matkasta, tiivistää teemapäivän koordinoija Paula Väisänen.

Etätyöpäiväkampanjalla kannustettiin työntekijöitä ja ammatinharjoittajia työskentelemään yhä useammin kotoa käsin tai joustavasti eri paikoista. Työnantajia rohkaistiin tarjoamaan työtekijöille mahdollisuus kokeilla etätyötä kansallisena etätyöpäivänä. Lisätietoa kansallisesta etätyöpäivästä löydät osoitteesta www.etatyopaiva.fi
Etätyöpäivä Valoniassa

Hankkeen tavoitteena on liikkumisen ohjauksen vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa ja kestävien kulkumuotojen käytön lisääminen.

Systemaattiselle liikkumisen ohjaukselle on olemassa selkeä tarve Varsinais-Suomessa. Esimerkiksi Turun seudun henkilöliikennetutkimuksen (2008) mukaan joukkoliikenteen käyttö on vähentynyt ja väestö tukeutuu entistä enemmän henkilöauton käyttöön. Maankäyttö on maakunnallisesti ennemminkin hajautumassa kuin tiivistymässä. Seudullisen liikkumisen ohjauksen organisointi ja sisällyttäminen seudulliseen yhteistyöhön on kestävien liikkumismuotojen käytön jatkuvuuden ja kehityksen kannalta ensiarvoisen tärkeää.

Hankekuvaus kokonaisuudessaan ja yhteystiedot:
Hankekortti Varsinais-Suomi (pdf) (153.9 KB)


Liikkumisen ohjauksen hanke on saatu onnistuneesti päätökseen, mutta toiminta Varsinais-Suomessa jatkuu aktiivisena.

Tuloskortti Varsinais-Suomi (pdf) (198.7 KB)

Hankkeessa oli tavoitteena laatia kolme työpaikkojen liikkumissuunnitelmapilottia. Kohteita toteutui suunnitellut kolme. Tavoitteena oli myös perustaa alueellinen liikkumisen ohjauksen verkosto. Verkosto perustettiin koko maakunnan laajuiseksi ja siihen kutsuttiin mukaan mm. henkilöitä kaikista Varsinais-Suomen kuntaorganisaatioista. Lisää toimenpiteitä ja tuloksia tuloskortissa.

Yhtenä hankkeen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta liikkumisen ohjauksesta ja kestävistä liikkumismuodoista mm. työpaikoilla ja yrityksissä. Määrällisiä tavoitteita ei asetettu, mutta tavoitteen voidaan arvioida toteutuneen hyvin. Pilottikohteina oli alueellisesti merkittäviä ja myös työntekijämäärältään suuria työpaikkoja. Yhteensä pilottityöpaikoilla työskentelee yli 5 300 henkilöä.

Kaikkiin hankkeen aikana järjestettyihin tilaisuuksiin ja kampanjoihin osallistui yhteensä noin 6 040 henkilöä.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 21.11.2016