Tehokas yhteiskäyttöautojärjestelmä asuntoalueella

Yhteiskäyttöautojen avulla olevaa autokantaa kyetään käyttämään tehokkaammin ja vähentämään etenkin pysäköinnin tarvetta. Yhden yhteiskäyttöauton arvioidaan korvaavan 4-20 yksityiskäytössä olevaa henkilöautoa. Tällöin kaupunkirakenne ja väylien mitoitus voivat olla tavallista tiiviimpiä, mikä vahvistaa kävelyn, pyöräilyn sekä joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä.

Yhteiskäyttöjärjestelmää ei ole kuitenkaan toistaiseksi sovellettu laajamittaisesti uusissa rakennuskohteissa. Osasyynä on, että autopaikkavaatimuksista ei ole joustettu, koska edellä kuvattuja perusteita ei ole riittävästi näytetty toteen. Näyttöä toteutetuista kohteista ei ole, koska näitä ei ole rakennettu. Työryhmän näkemyksen mukaan uusissa asemakaavoissa autopaikkanormia voitaisiin jonkin verran lieventää, mikäli alueella on yhteiskäyttöautoja.

Hankkeessa pyritään avaamaan pattitilannetta selvittämällä yhteiskäyttöjärjestelmän haluttavuutta eri asuntoalueilla selkeästi konkretisoidun malliratkaisun avulla ja antamalla siten tietopohjaa mahdolliseen autopaikkavaatimusten tarkistamiseen.

Hankekuvaus kokonaisuudessaan ja yhteystiedot:
Hankekortti yhteiskäyttöautot (pdf) (30.2 KB)

Hankkeessa toteutetun kyselytutkimuksen tulokset:
Väliraportti 10.3.2011– Yhteiskäyttöautot asuntoalueilla (pdf) (996 KB)

Hanke on päättynyt, yhteiskäyttöautoilun kehittäminen jatkuu

Tulosten mukaan yhteiskäyttöauto kiinnostaa parhaimmillaan yli kymmentä prosenttia kotitalouksista. Vastanneista noin kolmannes oli kiinnostunut yhteiskäyttöautoista, mikä vastausprosenttiin suhteutettuna vastaa seitsemää prosenttia talouksista.

Kiinnostuneiden määrä oli noin viisinkertainen nykyisten käyttäjien tai palvelua kokeilleiden määrään nähden. Kiinnostuneista noin puolet oli autoilijoita ja puolet autottomia. Osa autoilijoista olisi valmis luopumaan omasta autostaan. Tämän johdosta yhteiskäyttö vähentäisi autojen määrää, vaikka osa autottomista lisäisi autoiluaan yhteisauton avulla. Autojen vähenemä olisi 1-2 prosentin luokkaa; ajosuorite vähenisi tätä enemmän, koska yhteiskäyttöautoilla ajetaan omaa autoa vähemmän.

Etenkin eläkeikää lähestyvät vastaajat näkivät yhteiskäyttöauton kiinnostavaksi tilanteessa, jossa autoa ei enää tarvittaisi työn takia. Seniorit ovatkin tutkimuksen perusteella merkittävä potentiaalinen asiakasryhmä yhteiskäyttöautoille.

Loppuraportti:
Loppuraportti yhteiskayttoautot (pdf) (1.9 MB)

Hankkeen tuloskortti:
Tuloskortti yhteiskäyttöautot (pdf) (55.1 KB)


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 21.11.2016