Ajankohtaista VILI-verkostolle

24.4.2018

Asemattomat kaupunkipyörät ovat mahdollisuus

Asemattomat kaupunkipyörät, toisinaan myös kelluvat kaupunkipyörät, ovat parin viime vuoden aikana puhututtaneet ympäri maailmaa. Ilmiö on lähtenyt voimalla vyörymään Kiinasta, jossa muutaman start-upin nopeasti luomat ja laajentamat järjestelmät ovat saaneet huomiota sekä hyvässä että pahassa.

 Useat puhuivat kaupunkiliikenteen murroksesta ja pyöräilyn uudesta noususta Kiinassa, jossa autoistuminen on edennyt kovaa vauhtia. Toisille ilmiö taas näyttäytyi valtaisien jalkakäytäville ja joukkoliikenteen solmupisteisiin hylättyjen pyörävuorien muodossa. Paikoitellen esiintyi suoranaista pelkoa hallitsemattomasti vyöryvistä pyöräjärjestelmistä ja kaupunkien kontolle jäävistä kuluista.

Nyt kun ilmiön suurimmat globaalit aallot ovat vaimenneet, on hyvä hetki katsoa, millaisia mahdollisuuksia asemiin sitomattomat kaupunkipyörät tarjoavat suurkaupunkien ulkopuolella ja miten mahdolliset ongelmakohdat taklataan. Tätä tarkastelua on alkuvuoden ajan tehnyt pyöräilykuntien verkosto yhdessä Liikenneviraston kanssa. Tuloksena syntynyt ohjeistus (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä 27/2017) tarjoaa kattavan ohjeen kunnille siihen, miten eri kaupunkipyöräjärjestelmät eroavat toisistaan ja miten erilaisten järjestelmien kanssa toimitaan. Ohjeistuksessa merkittävän roolin saavat myös erilaiset rahoitusmallit sekä pyörien rooli osana matkaketjuja.

Lue lisää: https://www.liikennevirasto.fi/-/asemattomat-kaupunkipyorat-kaikkien-ulottuville#.WstWEPluZaS


Palaa otsikoihin



Motiva koordinoi Viisaan liikkumisen verkostoa Liikenneviraston toimeksiannosta.

Liikennevirasto_logo_Fin_Screen_RGB

Kulje viisaasti-rgb-681x605px-96dpi-logo-kaikki uusi verkko



Aiheesta lisää

Sivua päivitetty viimeksi 8.6.2018

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.