Ajankohtaista VILI-verkostolle

11.10.2017 14.50

Ilmastotavoitteet edellyttävät kulkutapamuutosta

Vaikka vuotta 2017 on vielä muutama kuukausi jäljellä, näyttää jo nyt siltä, että vuosi on päästövähennystavoitteiden osalta merkittävä. Vuoden 2016 lopulla hyväksyttiin Kansallinen energia- ja ilmastostrategia ja noin kuukausi sitten valmistui Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelma vuoteen 2030 (KAISU).

Näiden lisäksi on julkaistu Kansallinen ohjelma liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkosta ja parlamentaarisen liikennetyöryhmän väliraportti.

Yhteistä sekä energia- ja ilmastostrategialle että KAISUlla on tavoite pudottaa liikenteen päästöt puoleen vuoteen 2030 mennessä. Menetelmien osalta on linjattu, että liikenteen käyttövoimamuutoksilla eli sähköautoilla ja biopolttoaineilla tavoitellaan 1,5-1,6 miljoonan tonnin päästövähennystä. Ajoneuvojen energiatehokkuuden parannuksella vähennetään päästöjä 0,6-1 miljoonaa tonnia. Liikennejärjestelmätason energiatehokkuuden parannuksella tavoitellaan puolestaan 1 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästövähennystä.

Liikennejärjestelmätaso tarkoittaa käytännössä kulkutapojen muuttamista ja liikenteen kysynnän hallintaa, joihin voidaan vaikuttaa muun muassa liikkumisen ohjauksen keinoin. Energia- ja ilmastostrategiassa on erikseen nostettu tavoitteeksi kävely- ja pyöräilymatkojen lisäys 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeksi on asetettu myös henkilöautosuoritteen kasvun pysähtyminen kaupunkiseuduilla väestönkasvusta huolimatta.

Liikkumisen uusilta palveluilta odotetaan paljon etenkin kaupunkiseuduilla. Julkisen sektorin rooli painottuu mahdollisuuksien ja toimintaympäristön luomiseen. Kovien tavoitteiden saavuttaminen tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että kuluttajien valmistelulle muutokseen on paikkansa.

Lue lisää liikenteen päästövähennystavoitteista ja keinoista:

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79189/TEMjul_4_2017_verkkojulkaisu.pdf?sequence=1

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80703/YMra_21_2017.pdf?sequence=1

https://www.lvm.fi/documents/20181/894261/Parlamentaarisen%20ty%C3%B6ryhm%C3%A4n%20v%C3%A4liraportti%20liikenteen%20p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6v%C3%A4hennyksiin%20liittyvist%C3%A4%20esityksist%C3%A4%2030.8.2017.pdf/548a0f5c-72d0-416f-9276-bdddf01733ba


Palaa otsikoihin



Aiheesta lisää

Sivua päivitetty viimeksi 11.10.2017

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.