Ajankohtaista VILI-verkostolle

Joukkoliikenne on modernin kaupunkikehityksen mahdollistaja

Monissa eurooppalaisissa kaupungeissa on otettu rohkeita askelia joukkoliikenteen kehittämisessä. Muun muassa Göteborgissa havaittiin, että ilman vahvaa panostusta joukkoliikenteeseen kaupungin kasvu ei olisi mahdollista. Rohkeat kehitysharppaukset voivat lisätä joukkoliikenteen käyttöä huomattavasti.

Ruotsissa noin 60 000 asukkaan Karlstadin kaupungissa karsittiin joukkoliikennelinjat puoleen, ja ne muutettiin metromaisesti toimiviksi runkolinjoiksi. Matkustajamäärä kasvoi 10 vuodessa 65 prosenttia.

Tämän päivän asiakas vaatii matkansa sujumista nopeasti, mukavasti, täsmällisesti ja edullisesti. Kaluston ja palvelun laatu ovat nousemassa arvoonsa. Kun joukkoliikenne on viritetty vastaamaan eri asiakasryhmien tarpeita, on saavutettu huikeita menestystarinoita. Asiakaslähtöisyys merkitsee sitä, että joukkoliikenteen käyttämisen tulee olla helppoa, myös satunnaiselle käyttäjälle.

Jotta asiakkaiden tarpeisiin voidaan vastata, heidän kanssaan on syytä olla jatkuvassa vuorovaikutuksessa. Readingin kaupungissa Iso-Britanniassa sekä Sveitsin Zurichissä ja Bernissä tästä on saatu hyviä kokemuksia. Asiakas on kiinnostunut matkasta kotiovelta määränpäähän, koko matkaketjusta. Niin täytyy olla kaikkien joukkoliikennetoimijoidenkin. Enää ei riitä, että suunnitellaan linja A:stä B:hen, vaan myös liityntämatkojen sujuvuus täytyy ajatella huolella.

Joukkoliikenteen kehitystä vauhdittaa, jos sen takana ovat laajat sidosryhmät. Münchenin kaupungissa kehittäjiä on muun muassa autoliitosta, kauppakamarista, yrityksistä, pyöräilyjärjestöistä ja autoteollisuudesta sekä politiikasta, tiedemaailmasta ja julkiselta sektorilta. Huomionarvoista on, että keskustan liikkeet ovat aktiivisesti mukana ja näkevät joukkoliikenteen hyödyn bisnekselleen. Münchenissä joukkoliikenne onkin suosittua, eikä sitä tarvitse edes subventoida.

Tulevaisuuden joukkoliikenteen menestyksen ratkaisee se, miten hyvin se vastaa asiakkaiden odotuksia palvelun laadusta. Kyseessä on paljon enemmän kuin vain matka, se on myös palvelukokemus. Joukkoliikenne tuleekin nähdä tuotteena, jota täytyy kehittää palvelukokonaisuutena ja myös markkinoida – eri asiakasryhmille eri tavalla. ”Hyvä kansalainen käyttää joukkoliikennettä” -tyylinen mainonta ei enää puhuttele nykyajan matkustajaa.

Hankkeen loppuraportti löytyy osoitteesta www.jeeproject.info

 JEE-hankkeessa koottiin parhaat eurooppalaiset käytännöt joukkoliikenteen käyttäjälähtöisyyden edistämisessä. Esimerkkikaupunkeina olivat Zürich ja Bern (Sveitsi), Strasbourg ja Troyes (Ranska), München (Saksa), Utrecht (Alankomaat), Reading ja Brighton-Hove (Iso-Britannia) sekä Göteborg ja Karlstad (Ruotsi). Hanke toteutettiin WSP:n työnä, ja tilaajina olivat Liikennevirasto sekä Helsingin, Tampereen, Turun, Lahden, Jyväskylän, Porin ja Hyvinkään kaupungit. Hanke oli lähes kaksivuotinen. Se alkoi helmikuussa 2016 ja päättyi vuoden 2017 lopussa.


Palaa otsikoihin



Motiva koordinoi Viisaan liikkumisen verkostoa Liikenneviraston toimeksiannosta.

Liikennevirasto_logo_Fin_Screen_RGB

Kulje viisaasti-rgb-681x605px-96dpi-logo-kaikki uusi verkko



Aiheesta lisää

Sivua päivitetty viimeksi 8.6.2018

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.