Etätyö ja etäpalvelut

Etätyön tekeminen ja etäpalvelujen käyttö ovat molemmat hyviä keinoja vähentää matkustamista ja sitä kautta liikenteestä aiheutuvia päästöjä.

Etätyö – työntekijän ja ympäristön etu

Tietotekniikan ja nopeiden tietoliikenneyhteyksien kehitys mahdollistaa yhä useamman työtehtävän tekemisen ilman paikkasidonnaisuutta tai kiinteitä työaikoja. Kodin ja työpaikan välisen liikkumisen väheneminen tuottaa hyötyjä sekä työnantajalle, työntekijälle että ympäristölle ja jo muutama päivä kuukaudessa tai yksi päivä viikossa vähentää työmatkaliikennettä huomattavasti.

Jos 215 000 henkilöautolla työmatkansa kulkevaa suomalaista tekisi päivän viikossa etätyötä kotonaan, vähenisi työmatkojen määrä Suomessa vuosittain yhdeksällä miljoonalla. Etätyöläinen on poissa liikenteestä juuri pahimpaan ruuhka-aikaan, joten myös matkustukseen liittyvä stressi vähenee.

Etätyön määrälle rajan asettaa työnantajan ja työntekijän keskinäinen sopimus, minkä ratkaisee ennen kaikkea työtehtävän luonne. On monia työpaikalla läsnä olemista vaativia töitä, mutta yhtälailla on paljon keskittymistä ja työrauhaa vaativia tehtäviä, joiden tekeminen onnistuu jopa paremmin kodin rauhassa. Esimerkiksi toimistotyössä ei ole tavatonta joutua keskeytetyksi tämän tästä ja kokouksiin ja neuvotteluihinkin voi usein osallistua videoyhteydellä.

Etätyön vaikutukset

Taulukko. Taulukossa on esitetty millaisia vaikutuksia syntyy jos 215 000 henkilöautolla työmatkansa kulkevaa suomalaista tekisi etätyötä 42 päivää vuodessa (keskimäärin noin yhden päivän viikossa vuosilomat huomioiden). Oletuksena on, että keskimääräinen edestakaisen työmatkan pituus on 25 km, ja siihen kuluva aika 46 min.

Vähennykset vuodessa
Työmatkojen lukumäärä9 miljoonaa työmatkaa
Työmatkasuorite    
225,7 miljoonaa km
Työmatkaan kuluva aika6,9 miljoonaa tuntia
Polttoaineenkulutus (energiana)519 225 GJ
CO2-päästöt (ka. 166 g/km)
37 475 tn

Etäpalvelut säästävät aikaa

Suuri osa palveluista niin julkisessa hallinnossa kuin myös esimerkiksi rahoitus ja pankkialalla on jo siirtynyt lähes yksinomaan verkkoon ja yhä harvemmassa asiassa on tarpeen käydä paikanpäällä virastoissa, pankeissa tai muissa palveluissa.

Myös kaupan alalla suuri osa toiminnasta on siirtymässä verkkoon ja vaikka netin kaupalliset palvelut keskittyvät Suomessa toistaiseksi ennen kaikkea tavaroihin sekä esimerkiksi matka- ja konserttilippuihin, on myös päivittäistavaroiden ostaminen verkosta on alkanut yleistyä viime vuosina.

Tulevaisuuden trendinä on todennäköisesti yhä enemmän erilaisen asioilla käymisen ja yksittäisten hyödykkeiden hakemiseksi tehtävien kauppamatkojen väheneminen. Viisaaseen liikkumiseen kuuluukin ylimääräisen liikkumisen välttäminen ja korvaavien etäpalveluiden käyttö silloin kun se on mahdollista.

Lisää aiheesta:

Etätyöopas työnantajille (pdf) (431.3 KB)


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 5.9.2017