Kävely

Kävely on erinomainen, terveellinen, päästötön ja halpa tapa liikkua lyhyet matkat. Kävellessä määränpäähän ei tarvitse erikseen katsoa aikatauluja ja pohtia pysäköintiä.

Toisaalta myös joukkoliikenteen pysäkille kävellessä tulee jo liikuntaa mukavasti, sillä joukkoliikenteen käyttäjäkin ottaa noin 2 000 askelta enemmän päivässä kuin autoilija. Omin voimin liikkuminen on myös edullista, kun ei tarvitse maksaa matkalippuja tai polttoainetta.

Kannattaa harkita kävelemistä määränpäähän ainakin silloin kun:
•    matka on alle 2 kilometriä
•    ei ole paljon kantamuksia
•    sää on hyvä
•    haluat lisää liikuntaa päivääsi.

Kävelyn mahdollistaminen

Tilastojen valossa loukkaantuneista jalankulkijoista noin yhdeksän kymmenestä loukkaantuu taajama-alueilla ja yleisimmin tapaturmia sattuu risteyksissä. Suurin riskiryhmä on iäkkäät, yli 64-vuotiaat. Kävelyn edistämiseksi tulee kuitenkin huomioida myös koettu turvallisuus, joka vaikuttaa liikkeelle lähtemisen päätökseen.

Turvallisuutta ja turvallisuuden tunnetta voidaan edistää fyysisessä ympäristössä vaikuttamalla esimerkiksi valaistukseen, tilankäyttöön ja opastukseen. Tutkimusten mukaan positiivisia laatutekijöitä ovat mm. kaunis ympäristö, luonnon läheisyys ja mahdollisuus sujuvaan liikkumiseen (Kaupunki- ja taajamaliikenteen tutkimus- ja kehittämistarpeet – liikenneturvallisuus ja kävelyn ja pyöräilyn edistäminen. 2012).

Asuinalueen läheisyydessä sijaitsevat viheralueet kannustavat myös liikkumaan omin jaloin. Palveluiden sijaitessa lähellä on niihin helppoa ja mukavaa kävellä. Erityisesti talviaikaan on kävelyreittien kunnossapidosta pidettävä huolta ja tarjottava tietoa kunnossapidon etenemisestä. Talvella kävelijän kannattaa myös harkita jonkinlaisten kenkiin lisättävien liukuesteiden käyttöä.

Kävelyn edistämiseksi tulisi kävelyreittien jatkuvuus, esteettömyys, opasteet, kunnossapito ja turvallisuus olla erityisesti mietittynä. Jalankulkijoiden turvallisuutta tutkitaan vuosittain liikennetutkimuksissa sekä erilaisissa selvityksissä, esimerkiksi koulureittien osalta. Kunnat myös julkaisevat liikenneturvallisuusohjelmia, joissa käsitellään jalankulkijoiden turvallisuutta.

Kävelyn lisäämisen tavoitteet

Liikenne ja viestintäministeriön julkaisemassa Kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallisessa strategiassa 2020 asetetaan tavoitteeksi, että kävely- ja pyörämatkoja pyritään Suomessa lisäämään viidenneksellä vuoteen 2020 mennessä.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 17.8.2017