Ekoauto 2007 valinta

Vuoden 2007 Ekoauto on Citroen Xsara Picasso 1.6 HDi, jonka siivitti voittoon tasapainoinen kokonaisuus yhdessä taloudellisen ja pienipäästöisen dieselmoottorin kanssa. Vuoden 2007 Ekoauto-kilpailussa olivat mukana keskikokoisten tila-autojen suosituimmat edustajat bensiini- ja dieselversioina.
Ekoauto 2007 420px
Kuva. Vuoden Ekoauto 2007 Citroen Xsara Picasso 1.6 HDi. Kuva: A-Lehdet

Vuoden Ekoauto valittiin nyt kahdettatoista kertaa. Valinnan suoritti Motiva Oy:n kokoama ryhmä autoalan asiantuntijoita. Mittauksista ja käytännön järjestelyistä huolehti Tuulilasi-lehti.

Kilpailun tavoitteena on nostaa esiin vähän kuluttavia ja vähäpäästöisiä automalleja, ja lisätä kuluttajien tietoisuutta taloudellisesta ja ympäristöystävällisestä ajamisesta.

Ekoauto-valinnassa olivat mukana seuraavat automallit:

Bensiinikäyttöiset:
  • Citroën Xsara Picasso 1.6i
  • Ford Focus C-MAX 1.8
  • Opel Zafira 1.6 Twinport
  • Toyota Corolla Verso 1.6
  • Volkswagen Touran 1.4 TSI
Dieselkäyttöiset:
  • Citroën Xsara Picasso1.6 HDi
  • Ford Focus C-MAX 1.8 TDCi
  • Opel Zafira 1.9 CDTI
  • Toyota Corolla Verso 2.2 D 136
  • Volkswagen Touran 1.9 TDI

Testissä oli vertailun vuoksi mukana myös kaksi kilpailun ulkopuolista haastajaa. Toinen oli bensiinimoottorilla varustettu farmariauto Skoda Octavia Combi 1.6 FSI ja toinen Honda Civic 1.4i 4D Hybrid CVT A, jossa on voimanlähteenä bensiinimoottori ja sähkömoottori.
Ekoauto 2007 painotukset 420piks
Kuva. Valinnassa painotetaan kulutusta ja CO2-päästöjä.

Ekoauto-valinnassa suurin painoarvo, 50 %, annetaan hiilidioksidi-päästöihin (CO2) suoraan vaikuttavalle polttoaineen kulutukselle. Haitallisten pakokaasupäästöjen osuus on 17 %. Tilojen, turvavarusteiden, suorituskyvyn ja melun osuus muodostaa kolmasosan loppuarvosanasta.

Kaikissa testatuissa automalleissa dieselversioiden kulutus ja hiilidioksidipäästöt olivat bensiinimoottoriversioita selvästi pienemmät. Dieseleiden keskikulutus sataa kilometriä kohti oli 5,6 litraa ja bensiinimallien 7,1 litraa, eroa siis 1,5 litraa dieselmallien hyväksi. Nykyaikaisten dieselmoottoreiden vahvuutena on hyvä hyötysuhde ja alavääntö. Vahvasti vääntävä moottori vähentää kulutusta ja helpottaa taloudellista ajamista.

Dieselille on myös vaihtoehtoja

Kilpailun ulkopuoliset haastajat osoittivat kuitenkin, että dieselautoille on vaihtoehtoja. Hondan hybridiauto keräsi varsinaisia kilpailijoita selvästi suuremman pistemäärän ja bensiinimoottorisen farmari-Skodan pistemäärä oli kolmanneksi suurin. Dieselmallina Skoda olisi menestynyt todennäköisesti vieläkin paremmin. Yksi syy Hondan ja Skodan hyvään menestykseen on autojen muoto, joka on ilmanvastuksen kannalta korkeita tila-autoja edullisempi.

Kilpailun toiselle sijalle nousi uudella 1,4 litraisella TSI-bensiinimoottorilla varustettu VW Touran, joka antoi selvästi kilpailun muita bensiinimalleja suuremman tehon ja paremman suorituskyvyn samansuuruisella polttoaineenkulutuksella ja päästötasolla. Moottorissa on käytetty uutta kaksoisahdintekniikkaa, jonka avulla pienikokoisista moottoreista saadaan entistä tehokkaampia.

Ilmastonmuutos puhuttaa

Huoli ilmastonmuutoksesta on noussut viime aikoina otsikoihin poikkeuksellisten säiden vuoksi. Tärkein ilmastonmuutokseen vaikuttava tekijä on ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden kasvu. Suomessa liikenteen osuus hiilidioksidipäästöistä on noin 25 %. Liikenteen tuottamien hiilidioksidipäästöjen määrä riippuu suoraan polttoaineen kulutuksesta.

Liikenteen päästöjen vähentämiseen tarvitaan kaikkien yhteisiä ponnistuksia. Autonostajat voivat omilla valinnoillaan vähentää haitallisten pakokaasupäästöjen määrää hankkimalla mahdollisimman energiatehokkaan ja vähäpäästöisen auton.

Ajotapa ja matkojen suunnittelu avainasioita

Energiatehokkaan auton valintaakin tärkeämpää on se, miten autoa käytetään ja matkoja suunnitellaan. Taloudellinen ajotapa on nopein ja kustannustehokkain keino vähentää liikenteen ympäristövaikutuksia. Sillä on helppo saavuttaa noin 10 prosentin säästö polttoaineen kulutuksessa ja kustannuksissa.

Vuoden Ekoauton valinta on osa kansainvälistä Ecodriven-hanketta, jossa edistetään turvallista ja taloudellista ajotapaa sekä energiatehokkaiden autojen valintaa ja käyttöä. Euroopan älykkään energian huollon ohjelmaan (IEE) kuuluvaa hanketta rahoittavat Suomessa myös kauppa- ja teollisuusministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö.

Valintaraadin jäsenet olivat:
  • Toimialajohtaja Juhani Intosalmi, Ajoneuvohallintokeskus
  • Professori Matti Juhala, TKK
  • Erikoistutkija Juhani Laurikko, VTT
  • Yli-insinööri Esko Kärki, liikenne- ja viestintäministeriö
  • Vanhempi tutkija Ari Nissinen, Suomen ympäristökeskus SYKE
  • Asiakasryhmäpäällikkö Seppo Pyrrö, Motiva Oy
  • Professori (emeritus) Antti Saarialho
  • Tutkimuspäällikkö Jorma Viitanen, Tuulilasi
  • Päätoimittaja Lauri Larmela, Tuulilasi, raadin puheenjohtaja
  • Toimituspäällikkö Tapio Ketonen, Tuulilasi, raadin sihteeri



Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 29.3.2017