Ekoauto 2012 valinta

Ekoauto 2012 logo 200pSuomessa myytävien uusien henkilöautojen keskimääräisen CO2-päästön pitäisi laskea tasolle 130 g/km vuonna 2015. Tekninen kehitys on ollut niin nopeaa, että jo nyt keskiluokassakin on tarjolla suorituskykyisiä malleja, joiden CO2-päästö on alle 120 g/km (kulutus dieselillä 4,5 l/100 km ja bensiinillä 5,1 l/km).

Keskiluokasta 12 kärkimallia Ekoauto 2012 -testissä

Kilpa Ekoauton arvonimestä oli tiukka. Se päättyi lopulta Skoda Octavia 1.6 TDI Greenlinen voittoon. Kaksi muuta automallia pääsi vain viiden pisteen päähän voittajasta.
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline – 460p
Kuva. Vuoden 2012 Ekoauto on Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline. Kuvaaja: Satu Nyström / A-Lehdet

Valintaraati kiinnitti huomiota siihen, että ero autoille ilmoitettujen virallisten kulutuslukemien ja käytännössä mitattujen kulutusten välillä on kasvanut. Osa arvosanasta koostuikin niin sanotusta ”totuuskertoimesta” eli siitä, miten paljon nämä kulutusarvot poikkesivat toisistaan.

Suurin vaikutus arvostelussa oli suoraan hiilidioksidipäästöihin vaikuttavalla polttonesteen kulutuksella, kaikkiaan puolet kokonaispisteistä. Haitallisten eli säänneltyjen päästöjen osuus oli neljännes kokonaispisteistä.

painotukset 2012

Testissä tarkastellaan automallien ympäristövaikutuksia

Ekoauton valinnalla ei pyritä löytämään yhtä ja ainoaa kaikkein ekologisinta ja vähäpäästöisintä autoa, koska viime kädessä käyttäjän tarpeet ratkaisevat asian. Valinnalla halutaan kannustaa ostajia vertailemaan tarkemmin eri automallien ympäristövaikutuksia. Mitä pienempi on polttonesteen kulutus, sitä vähemmän autoilusta aiheutuu hiilidioksidipäästöjä. Myös auton käyttökustannukset ovat pienemmät.

Testattavina olivat:

  • Audi A4 Sedan 2,0 TDI e
  • Ford Focus 1,6 TDCi 115 hv Start/Stop
  • Ford Mondeo 1,6 TDCi 115hv ECOnetic
  • Opel Astra 1,7 CDTI ecoFLEX
  • Skoda Octavia 1,6 TDI GreenLine
  • Skoda Superb 1,6 TDI GreenLine
  • Toyota Auris 1,4 D-4D DPF
  • Toyota Avensis 2,0 D-4D DPF
  • Volkswagen Golf BlueMotion 1,6 TDI
  • VW Passat Sedan BlueMotion 1,6 TDI
  • Volvo V50 1,6D DRIVe
  • Volvo V70 1,6D DRIVe

Ekoautoraadin kokoonpano oli seuraava:

  • emeritusprofessori Antti Saarialho
  • johtava asiantuntija Juhani Intosalmi, Trafi
  • professori Matti Juhala, Aalto-yliopisto
  • hallitusneuvos Mikael Nyberg, Liikenne ja viestintäministeriö
  • erikoistutkija Ari Nissinen, Suomen Ympäristökeskus
  • erikoistutkija Juhani Laurikko, VTT
  • johtava asiantuntija Vesa Peltola, Motiva Oy
  • tutkimuspäällikkö Jorma Viitanen, Tuulilasi
  • puheenjohtajana päätoimittaja Lauri Larmela, Tuulilasi
  • sihteerinä toimituspäällikkö Tapio Ketonen, Tuulilasi


Lisätietoja:

Motiva Oy
johtava asiantuntija Vesa Peltola
puh. 040 568 7145, vesa.peltola@motiva.fi


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 18.11.2016