Ekoauto 2013 valinta

Ekoauto 2013 -logo – Tuulilasi ja Motiva 200pToyota Prius keräsi Tuulilasi-lehden perinteisessä Ekoauto-vertailussa suurimman pistepotin selvällä erolla muihin. Toyota otti kaksoisvoiton, sillä Auris Hybridi tuli toiselle sijalle. Kolmanneksi tullut Honda Insight jäi vain pisteen päähän kolmanneksi.

Yllätys vertailun tuloksissa oli se, että samasta perustekniikasta huolimatta Prius kulutti bensiiniä 0,95 l/100 km vähemmän kuin Auris. Selityksenä ei ollut sähkön latausmahdollisuus, sillä sen vaikutus testimatkan kulutukseen oli vain 0,06 l/100 km.

Kulutuksessa ei mikään muu auto päässyt samoille litraluvuille Priuksen kanssa. Lähimpänä oli Focus diesel, mutta sekin käyttää enemmän energiaa sisältävää dieseliä.
Vuoden 2013 Ekoauto – Toyota Prius PHEV
Kuva. Vuoden 2013 Ekoauto on bensiini-pistokehybridi Toyota Prius PHEV. Kuva: Juha Juntto/A-lehdet Oy

Vertailun lähtökohtana hybridiautot

Tänä vuonna Ekoauto-vertailun lähtökohdaksi otettiin nopeasti yleistyneet hybridiautot, joissa energian käyttöä on tehostettu jarrutusenergiaa talteen ja uudelleen käyttöön ottavilla järjestelmillä. Talteenotto tapahtuu muuntamalla ylijäämäenergia akkuun varastoitavaksi sähköksi.

Markkinoille ovat viime vuonna tulleet myös autot, joissa hybridijärjestelmän akkujen kapasiteetti on niin suuri, että autoilla voidaan ajaa merkittäviä matkoja pelkästään sähköllä. Akkuja voidaan ladata sähkönjakeluverkosta. Voittaja-auto on juuri tällainen.

Pelkästään akkuihin ladatulla sähköllä kulkevia autoja ei voitu ottaa mukaan, sillä niiden toimintamatka ei riitä vertailuajon useamman sadan kilometrin päivämatkoihin.

Mukaan otettiin myös kolme uusinta polttomoottoritekniikkaa käyttävää automallia. Vahvasti tulossa olevaa downsizingia eli iskutilavuuden pienentämistä edusti kolmisylinterinen yksilitrainen bensiinimoottori, jonka teho kuitenkin oli 100 hv. Toinen uutuus oli 1,4-litrainen bensiinimoottori, josta sylintereistä puolet eli kaksi poistetaan kevyessä kuormituksessa käytöstä. Mukana oli myös dieselauto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat vain 88 g/km. Kaikki nämä edustivat perheautoluokkaa.

Testattavina olivat:
  • Citroën DS5 Hybrid4 Sport Chic
  • Honda Insight Elegance
  • Honda Jazz Hybrid Elegance
  • Ford Focus 1.6 TDCI Econetic Technology Titanium
  • Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 HV Titanium
  • Mercedes-Benz E 300 T Hybrid
  • Opel Ampera
  • Peugeot 3008 Hybrid4
  • Toyota Auris Hybrid Premium
  • Toyota Prius PHEV Premium
  • Toyota Yaris Hybrid Style
  • VW Golf Comfortline 1.4 TSI ACT Bluemotion Technology

Asiantuntijaraati

Ekoauton valitsee Tuulilasi-lehden ja Motiva Oy:n kokoama asiantuntijaraati, joka määrittää arvosteluperusteet ja päättää valintaan mukaan otettavat autot. Tuulilasi vastaa autojen mittausten suorittamisesta ja tietojen hankkimisesta.

Raadin kokoonpano oli seuraava:
  • johtava asiantuntija Juhani Intosalmi, Trafi
  • professori Matti Juhala, Aalto-yliopisto
  • hallitusneuvos Mikael Nyberg, Liikenne ja viestintäministeriö
  • erikoistutkija Ari Nissinen, Suomen ympäristökeskus
  • erikoistutkija Juhani Laurikko, VTT
  • johtava asiantuntija Vesa Peltola, Motiva Oy
  • emeritusprofessori Antti Saarialho
  • tutkimuspäällikkö Jorma Viitanen, Tuulilasi
  • puheenjohtajana päätoimittaja Lauri Larmela, Tuulilasi
  • sihteerinä toimituspäällikkö Tapio Ketonen, Tuulilasi

Lisätietoja:
johtava asiantuntija Vesa Peltola
puh. 040 568 7145,
vesa.peltola@motiva.fi


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 18.11.2016