Diesel

Dieselöljy on sitä yleisemmin käytetty polttoaine mitä suuremmasta autosta on kyse ja mitä enemmän ajetaan. Ammattiliikenteessä – kuorma-, linja- ja pakettiautot, taksit, traktorit, työkoneet ja laivat – käytetään lähes poikkeuksetta dieseliä. Myös yksityiskäytössä dieselistä on tullut entistä suositumpi pienen polttoaineenkulutuksensa vuoksi. Kulutus ei nouse myöskään kaupunkiajossa tai talviolosuhteissa yhtä paljon kuin joillain muilla polttoaineilla.

Dieselpolttoaineen laadun on täytettävä standardi EN 590, jotta auton takuu pysyy voimassa ja auto toimii valmistajansa haluamalla tavalla.

Plussat
  • fossiilisista vaihtoehdoista pienin CO2-päästö (g/km)
  • valmistuskustannuksiltaan edullinen polttoaine
  • uusiutuvan energian osuutta voidaan nostaa helposti noin 30 %:iin käyttämällä vetykäsiteltyä kasviöljyä ja eläinrasvaa (HVO)
Miinukset
  • käyttäjän huolehdittava, että tankkaa talvilaatuista polttoainetta hyvissä ajoin ennen pakkasten tuloa
  • korkeahkot typenoksidipäästöt (NOx), katalysaattoritekniikka kuitenkin uudistuu tulevina vuosina korjaten tilannetta huomattavasti
  • biodieseliä (FAME, RME) enintään 7 tilavuusprosenttia

Dieselin hiukkaspäästöt kuriin tehokkailla suodattimilla

Dieselpolttoaineella on pienet hiilimonoksidi- (CO), hiilivety- (HC) ja polttoainehaihtumapäästöt. Uudet dieselhenkilöautot on varustettu tehokkailla hiukkassuodattimilla, joiden toimivuus tarkastetaan huoltojen yhteydessä.

Fossiilisista polttoaineista dieselillä on pienin CO2-päästö ajokilometriä kohden. Lisäksi uusiutuvan energian osuutta voidaan nostaa helposti 30 prosenttiin, kun uusiutuvan dieselin valmistukseen käytetään vetykäsiteltyä kasviöljyä tai eläinrasvaa. Tämä pienentää CO2-päästöjä. Yhdestä diesellitrasta syntyy 2660 grammaa hiilidioksidia.

Käyttö ja turvallisuus

Dieselpolttoainetta on saatavilla kaikkialla, ja oikein käytettynä se on turvallista. Polttoaineen saatavuus ei rajoitu yksin raakaöljyyn, sillä maakaasusta voidaan valmistaa synteettistä dieselkomponenttia (GTL), jonka tuotanto on kasvussa maailmalla. Fossiiliseen dieseliin voidaan lisätä uusiutuvaa dieseliä (HVO), vetykäsiteltyä kasviöljyä tai eläinrasvaa helposti 30 prosenttiin saakka.

Talvikäytössä on tärkeätä tankata talvilaatuista polttoainetta hyvissä ajoin ennen pakkasia. Euroopassa yleisesti saatavilla oleva biodiesel (FAME, RME) on aiheuttanut talvikäytössä ongelmia, kuten moottoriöljyn heikkenemistä ja polttoainejärjestelmän likaantumista. Biodieselin osuus on rajoitettu moottoriteknisistä syistä enintään 7 prosenttiin.

Edulliset käyttökustannukset

Hiilidioksidiperusteinen autovero kompensoi dieselauton bensiiniautoa korkeampaa valmistuskustannusta. Dieselajoneuvon polttoaineenkulutus on pieni, joten sen käyttökustannukset ovat suhteellisen pienet. Myöskään uusiutuvan dieselin osuuden nostaminen ei vaikuta merkittävästi polttoaineenkulutukseen. Dieselillä on bensiiniin verrattuna alempi verotaso, minkä vuoksi dieselautoilla on vuosittain perittävä käyttövoimavero.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 18.11.2016