WLTP-päästömittaus

Uusi WLTP-päästömittaus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) tähtää kevyen ajokaluston päästömittausten todenmukaisuuden parantamiseen. WLTP-päästömittaus koskee henkilö- ja pakettiautoja (M1, M2 ja N1 luokka I), ja siihen kuuluu sekä laboratoriossa että todellisessa liikenteessä tehtäviä mittauksia.

Nykyinen laboratoriossa ajettava harmonisoitu niin sanottu synteettinen NEDC-ajosykli (New European Driving Cycle) ei vastaa todellista ajoa kovinkaan hyvin, vaikka senkin etuna on vertailukelpoisuus eri automallien mittaustulosten välillä. Eroja todellisiin ajo-olosuhteisiin syntyy muun muassa siinä, että NEDC-syklin mukaan tehtävissä päästömittauksissa ei ole ajovaloja tai lisälaitteita käytössä.

WLTP-ajosykli sisältää enemmän ja nopeampia kiihdytyksiä kuin NEDC-sykli. Myös pysähdysajan osuus pienenee. Tarkennuksia tulee myös vaihteiden käyttöön, polttoaineen laatuun, testauslämpötilaan (+23 °C tai +14 °C) sekä renkaiden tyyppiin, kuluneisuuteen ja ilmanpaineeseen. WLTP-mittauksissa testataan kaksi autoversiota: mallisarjan kevyin ja ajovastuksiltaan pienin ilman lisävarusteita sekä raskain ja suurin malli kaikin lisävarustein. WLTP-normin ennakoidaan nostavan polttoaineenkulutuslukemia 20–30 prosenttia.
Luokan 3b -autojen WLTC-sykli
Kuva. WLTP-päästömenetelmässä käytetään mittausmenetelmänä WLTC-mittausta (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). Kuvassa on luokan 3 b -autojen WLTC-sykli, joka on yksi neljästä teho-painosuhteen mukaan määritetystä ajosyklistä.

WLTP-laboratoriotestejä täydennetään todellisessa liikenteessä tehtävällä päästömittauksella (RDE, Real Driving Emissions). RDE-testissä mitataan ajon aikana hiilidioksidin (CO2) lisäksi useimmat terveydelle haitalliset päästöt, joita ovat palamattomat hiilivedyt (HC), hiilimonoksidi (CO), typenoksidit (NOx) ja hiukkaspäästöt (PM).

WLTP:n velvoitteet tulevat voimaan seuraavasti:
  • 1.9.2017 uusille automalleille (tyyppihyväksyntä)
  • 1.9.2018 kaikille ensirekisteröitäville automalleille

Lisäksi valmistussarjan viimeisten ajoneuvojen poikkeusluvilla (niin sanotut häntäluvat) voidaan ensirekisteröidä 1.9.2018 jälkeenkin NEDC-päästönormilla mitattuja autoja enintään 16 kuukauden ajan. Siirtymäajan ja häntälupien vuoksi kaikki uusi ensirekisteröitävä kevyt ajokalusto on WLTP:n piirissä vasta vuonna 2021. Siihen saakka WLTP-syklin mukaisesti hyväksytyille autoille määritetään simuloinnilla tai uudella testauksella myös NEDC-syklin mukainen CO2-päästö. Mittaustavan muutos pyrittäneen ottamaan huomioon CO2-päästöön perustuvassa autoverossa ja ajoneuvoverossa niin, ettei verotus yleisesti kiristyisi.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 5.5.2017

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.