Ladattava hybridi vähentää polttoaineenkulutusta dramaattisesti

Syyskuussa 2012 Matti Rae Ensto Oy:stä sai käyttöönsä Opel Amperan, ladattavan hybridin. Autossa on sekä sähkö- että bensiinimoottori ja akusto, joka voidaan ladata myös verkkovirralla. Amperan 16 kWh:n akustosta käytetään ajoon 10 kWh kapasiteettia. Bensiiniä mahtuu auton tankkiin 35 litraa.
Matti Rae ja Opel Ampera
Kuva. Opel Ampera ja Matti Rae käsissään auton tilapäislataukseen tarkoitettu latausjohto.

Lataaminen onnistuu, kun on oikeat välineet

Ensimmäisen sähköllä ajetun matkan jälkeen Matti Rae kytki auton kolmeksi tunniksi lataukseen normaaliin pistorasiaan oranssilla tilapäislataukseen tarkoitetulla johdolla. Siinä ajassa akkuun latautui sähköä vain 20 kilometrin ajoon.

Varsinaisessa sähköauton lataukseen tarkoitetussa lataustolpassa, joka on varustettu peruslatauspistokkeella, latautuminen on 40 prosentia nopeampaa. Sitä varten autossa on toinen latauskaapeli.

Kotipihassa Matti Raella on vielä kolmas, helpompi ratkaisu: kiinteäjohtoinen latauspiste, jonka pistokkeen voi työntää suoraan auton kyljessä olevaan liittimeen.

Tarkkaa sähköajoa

Autossa on havainnollinen näyttö, josta voi seurata akun varaustilaa ja akun hupenemista ajettaessa. Sen tuijottelu teki Matti Raesta pihistelijän.

– Hitaammin ajaminen kulutti sähköä selkeästi vähemmän kuin moottoritienopeuksilla viilettely. Ajelin hitaammin ja valitsin sellaisia reittejä, joissa en haitannut muuta liikennettä.

Kun autoliikkeessä tankattu 25 litran bensa-annos hupeni, ajokilometrejä oli kertynyt 2 200. Ensimmäinen Raen oma tankkaus oli 6,8 litraa.

Talvi ja kesä ovat ihan oma juttunsa

Auto käyttäytyy talvikeleillä yllätyksettömästi ja kulkee vakaasti, mutta kylmällä ilmalla ajomatka sähköllä lyhenee. Pakkasilla sähköajomatka oli 40-50 kilometriä riippuen pakkasesta, lämmityslaitteen asennosta ja ajonopeudesta. Toisinaan bensiinimoottori lämmittää autoa, mikä lisää polttoaineenkulutusta ja laskee sähköajon suhteellista osuutta hieman.

Kesälomamatkoilla bensiiniä kului normityömatkoja enemmän, sillä keskikulutus oli 2,8 litraa/100 km. Pitkässä matka-ajossa välilatausten pitäisi tapahtua pikalatauspisteiden latausteholla, jotta ne olisivat käytännöllisiä.

Sähköä ja polttoainetta

Vuoden aikana Matti Raelle kertyi 22 710 ajokilometriä. Kotilatausenergiaa oli kulunut 2 630 kWh ja auton oman kulutusmittarin mukaan polttoainetta kului 405 litraa. Vuoden ajalle laskettu bensiinin keskikulutus oli 1,8 l/100 km. Ampera-ajelun energiakustannukset jäivät reilusti alle puoleen dieselautoon verrattuna.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 18.11.2016