Vaihtoehtoiset käyttövoimat työsuhdeautoissa

Työsuhdeautoiksi kannattaa harkita myös muita kuin bensiini- tai dieselkäyttöisiä autoja. Tarjolla on nykyään ladattavia autoja, flexfuel-autoja ja kaasuautoja. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla voidaan vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja kasvihuonekaasupäästöjä. Kokonaiskustannuksiltaan vaihtoehtoenergia-auto voi joskus tulla pääomakustannusten takia kallimmaksi kuin bensiini- tai dieselauto, vaikka energiakustannuksissa saavutettaisiin säästöjä.

Ladattavia autoja ovat täyssähköautot ja ladattavat hybridit. Täyssähköauto soveltuu parhaiten sellaiselle työntekijälle, jonka päivittäinen ajomatka ei ylitä auton toimintamatkaa. Täyssähköauto onkin parhaimmillaan kaupunkiajossa. Ladattava hybridi soveltuu myös pitkille työasiamatkoille, joskin hybridin energiatehokkuushyöty on suurimmillaan kaupunkiliikenteessä. Kaikkiin ladattaviin autoihin ei ole saatavissa vetokoukkua, joten sen saatavuus kannattaa tarkistaa.

Kaasuauto käyttää polttoaineena joko maakaasua tai biokaasua, jotka molemmat ovat metaanipohjaisia kaasuja. Suomessa on saatavilla kaasuautoihin sekä maakaasua että biokaasua. Kaasuautoa sanotaan joskus maakaasuautoksi erotuksena nestekaasua käyttävistä autoista, joita taas Suomessa ei käytetä. Kaasuauto soveltuu monenlaiseen ajoon. Kaasuautolla voi tarvittaessa ajaa myös bensiinillä, joten sitä voidaan hyvin käyttää myös muualla kuin kaasuntankkausasemaverkon lähettyvillä.

Ladattavien autojen ja kaasuautojen käyttöä helpottaa laajeneva julkisten tankkaus- ja latauspisteiden verkosto. Osa latauspisteistä on pikalatausasemia, joissa puolen tunnin latauksella saadaan akusto jopa lähes täyteen. Julkisten kaasuntankkausasemien ja latauspisteiden sijainnin voi tarkistaa esimerkiksi Vihreä Kaista -verkkopalvelusta. Sijaintilistaa ylläpitävät Gasum Oy ja PlugIt Finland Oy. Julkisten tahojen ylläpitämiä listoja ei ole.

Latauspiste kotiin ja työpaikalle

Julkiset latauspisteet ovat hyvä lisäapu, mutta ladattava auto tarvitsee latauspisteen myös kotipihalle ja mielellään myös työpaikalle. EU:n alueella on hyväksytty latauspisteen standardiksi niin sanottu Type 2 -pistoke (”Mennekes-pistoke”), joka soveltuu sähköautojen niin sanottuun peruslataukseen (230 V / 16 A). Sen vuoksi peruslataus Type 2 -pistokkeen avulla on syytä olla mahdollista myös kotiin tai työpaikalle hankittavissa latauspisteissä.

Lämpötolpasta tai muusta kotitalouspistorasiasta on mahdollista ladata autoa pienemmällä teholla (virralla), mutta tällöin lataus kestää noin kaksi kertaa kauemmin kuin peruslatausta käytettäessä eikä akkua saada välttämättä ladattua yön aikanakaan täyteen. Kotitalouspistorasiaa ei ole tarkoitettu kuin tilapäiseen sähköauton lataukseen.

Polttoainevaihtoehdot

Flexfuel-autoon käy tavallisten bensiinilaatujen (95E10, 98E5) lisäksi korkeaseosetanoli (E85, RE85). Flexfuel-autojen tarjonta on supistunut, joten sen käyttö yritysautona on ainakin toistaiseksi rajallista.

Uusiutuva diesel on niin sanottu drop in -polttoaine, joka soveltuu 100 prosentin seoksena ongelmitta useimpiin dieselautoihin. Soveltuvuus pitää kuitenkin aina tarkistaa erikseen jokaisesta automallista, koska fossiilista dieseliä pienemmän tiheytensä takia kaikki autonvalmistajat eivät hyväksy uusiutuvaa dieseliä sataprosenttisena seoksena polttoaineeksi.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 5.3.2017