Joutsenmerkki ja EU-ympäristömerkki
Kohti vastuullisia valintoja

Muoti, rakentaminen, sijoitusrahastot, kuntien hankinnat, digitaalinen viestintä. Muun muassa näistä teemoista oli Ympäristömerkinnän vuosi 2017 tehty.

Vuonna 2017 Joutsenmerkitty muoti alkoi vallata kauppoja, mm. Cubuksen ja Carlingsin valikoimiin tuli Joutsenmerkittyjä farkkuja. Joutsenmerkki vaatteessa takaa, että se ei sisällä haitallisia kemikaaleja eikä päästä väriä ja että se valmistetaan pääosin luomupuuvillasta ja hyvissä työolosuhteissa.

Myös Joutsenmerkitty rakentaminen valtaa Suomea. Ensimmäinen Joutsenmerkitty päiväkoti avattiin Hyvinkäälle elokuussa 2017. Kenttäkadun päiväkoti sai myös merkittävän eurooppalaisen julkisten hankintojen palkinnon.

Vantaan Hakunilaan nousee 127 asunnon kerrostalo, joka tavoittelee Joutsenmerkkiä. Tilaajana on Vantaan kaupungin vuokrataloyhtiö VAV ja talon rakentaa NCC.

Joutsenmerkittyä taloa rakennetaan ajatuksella ja hyvää rakennustapaa noudattaen – suunnittelusta materiaalivalintaan ja toteuttamisesta kosteudenhallintaan.”
NCC:n kerrostalohankkeen työmaainsinööri Harry Korhonen

Savon koulutuskuntayhtymä asetti tavoitteekseen rakennuttaa Iisalmen, Kuopion ja Varkauden kampukset Joutsenmerkittyinä. Toteutuessaan kampukset ovat valtakunnallisesti ensimmäinen ja suurin Joutsenmerkitty kampushanke. Opetus uusilla kampuksilla on määrä alkaa vuosina 2019–2022.

Joutsenmerkillä haemme laatua, ympäristön huomioon ottamista, turvallisuutta ja terveellisyyttä. Haluamme olla niin henkilöstölle kuin opiskelijoille vetovoimainen sekä terveelliset työ- ja opiskelutilat tarjoava koulutuskuntayhtymä”
Savon koulutuskuntayhtymän johtaja Heikki Helve

Ensimmäiset sijoitusrahastot saivat viime syksynä Joutsenmerkin. Joutsenmerkityssä sijoitusrahastossa ei voi olla mukana yrityksiä, jotka loukkaavat ihmisoikeuksia tai tekevät vakavia ympäristörikoksia. Ne eivät saa tuottaa energiaa fossiilisista lähteistä. Ne eivät myöskään saa valmistaa aseita ja/tai tupakkaa.

Joutsenmerkin, EU-ympäristömerkin, Reilun kaupan ja Luomun haaste kevään 2017 kuntavaaliehdokkaille sai laajaa vastakaikua. Yhteensä 1 111 kuntavaaliehdokasta sitoutui edistämään vastuullisia julkisia hankintoja. Ympäristömerkinnän julkaisemassa oppaassa kerrotaan, miten Joutsenmerkki ja EU-ympäristömerkki voidaan käytännössä ottaa huomioon julkisen hankintamenettelyn eri vaiheissa.

Joutsenmerkki uusi keväällä verkkosivunsa ja syksyllä alkoivat säännölliset postaukset Instagramissa upeiden kuvien kera.

Katso video: Joutsenmerkinnuuskija tunnistaa kodin tuotteita

EU-ympäristömerkin juhlavuosi

EU-ympäristömerkki vietti 25-vuotispäiviään vuonna 2017. Merkkipäivää juhlistettiin ympäri Eurooppaa erilaisilla kampanjoilla ja tapahtumilla. Brysselissä oli juhannusviikolla EU-ympäristömerkittyjä tuotteita esillä EU Ecolabel Showroomissa keskellä kaupunkia. Suomessa toteutettiin juhlavuoden some-kampanja Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa marraskuussa.

Merkin markkinointiin ja tunnettuuden lisäämiseen panostettiin juhlavuonna ihan uudella otteella. Euroopan komissio laati merkille viestintästrategian ja jäsenmaiden käyttöön markkinointimateriaalia sekä työkalun markkinoinnin ja viestinnän suunnittelua ja toteuttamista helpottamaan.

Syksyllä valmistuneen Eurobarometritutkimuksen mukaan EU-ympäristömerkki on Euroopan laajuisesti kaikkein tunnetuin eurooppalainen ympäristömerkki. Tutkimuksessa oli mukana kaikkiaan 13 eri ympäristömerkkiä. Suomessa 38 % vastaajista kertoi tuntevansa EU-ympäristömerkin, kun koko Euroopassa luku oli 27 %. Parhaiten merkin tunsivat nuoret ja koulutetut.

EU-ympäristömerkittyjen tuotteiden ja palveluiden määrä jatkoi vakaata kasvuaan. Tällä hetkellä niitä on Euroopassa jo yli 50 000. Suomalainen hygieniatuotteita valmistava perheyritys Delipap sai kunnian olla koko Euroopan ensimmäinen EU-ympäristömerkittyjen kuukautissuojien valmistaja.

”Delipap on sitoutunut kestävään kehitykseen ja olemme ylpeitä että voimme tarjota kaikille naisille hygieniatuotteita, jotka ovat turvallisia sekä käyttäjälle että ympäristölle. Jälleen kerran olemme edelläkävijänä saaneet ulkopuolisen tahon tunnustuksen vastuullisesta tuotekehitystyöstämme.”
Delipap Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Katarina Hanell

Kesällä 2017 julkaistiin kuuden eri teknokemian tuoteryhmän uusitut vaatimukset. Tuoteryhmiä saatiin myös yksi lisää; siivouspalveluille hyväksyttiin kriteerit ja ne julkaistaan keväällä 2018. Paperituotteita koskevien vaatimusten uusiminen jatkuu ja uudet vaatimukset julkistettaneen loppuvuonna 2018.