Sähkö

Sähkö autojen voimanlähteenä on yleistymässä. Sarjavalmisteisia sähköautoja on tullut markkinoille useampia, mutta esimerkiksi puutteellinen julkinen latausverkosto vaikeuttaa sähköautojen käyttöä.

Plussat
  • sähkö on liikenteen energianlähteenä edullinen kevyen verotuksen ansiosta
  • kuluttaja voi käyttää sähköä sen ollessa halvimmillaan
  • sähkön kotimainen tuotantoaste on korkea
Miinukset
  • sähköautojen julkinen latausverkko ei Suomessa vielä ole riittävä
  • latausajankohta vaikuttaa CO2-päästökertoimeen (Suomessa keskimäärin 200 g/kWh; marginaalisähkö 700 g/kWh)

Pakokaasuton ja hiljainen moottori

Sähköautotkaan eivät ratkaise henkilöautoliikenteen perusongelmia eli liikennemäärien jatkuvaa kasvua ja ruuhkautumista. Sähköautoilla on kuitenkin myös välittömiä, positiivisia ympäristövaikutuksia erityisesti kaupunkiliikenteessä, koska ne ovat pakokaasuttomia, ja sähkömoottori on hiljainen.

Sähköauton laskennallinen hiilidioksidipäästö on Suomessa 35-40 grammaa kilometriä kohden.

Sähköautojen latausmahdollisuuksia laajennettava

Yleisesti hyväksytty käsitys on, että sähköautojen laajamittainen käyttöönotto edellyttäisi julkisen latausverkon rakentamista. Verkostoa on tarkoitus laajentaa, mutta vielä tällä hetkellä se on melko vaatimaton. Etelä-Suomen päätieverkostolle on kuitenkin suunnitteilla 20 pikalatausasemaa jo lähivuosina.

Parhaimmillaan sähköautoa ladataan aina sen ollessa pysäköitynä pitempään. Luonnollinen pitkäaikainen lataus tapahtuu kotona normaalilla verkkovirralla yöaikaan, jolloin ajoneuvo on pysäköitynä. Auton pikalataus voi onnistua jopa 15 minuutissa pikalatausasemalla. Turvallisesti ja helposti lataus tapahtuu sähköajoneuvon lataukseen tarkoitetusta latauspisteestä, jossa on sekä ylivirta- että vikavirtasuojaus.

Sähköä hyvin saatavilla

Sähkön saatavuus on Suomessa kansainvälisesti katsoen erinomaista. Sähköverkko kattaa koko maan, ja sähköä on tavallisesti Suomessa saatavissa aina. Kesän 2010 ja talven 2011 myrskyjen aiheuttamat useamman tunnin ja jopa vuorokausien sähkökatkokset ovat hyvin poikkeuksellisia. Sähkön toimitusvarmuus on siis hyvä, ja Suomessa käytetystä sähköstä 84 % (v. 2011) oli tuotettu kotimaassa osin tuontipolttoaineilla.

Suomessa sähköä tuotetaan monin eri tavoin, ja erilaiset tuotantomuodot varmistavat sen, että sähköä tuotetaan oikea määrä edullisesti. Tärkeimmät sähköntuotannon energialähteet Suomessa ovat ydinvoima, vesivoima, kivihiili, maakaasu, puupolttoaineet ja turve. Tuulivoiman osuus on pieni, mutta kasvussa.

Sähkön hintakilpailu ja päästökauppa voivat tuntua kuluttajista vierailta, mutta niillä huolehditaan siitä, että kulutettu sähkö on tuotettu mahdollisimman puhtaasti ja edullisimpaan mahdolliseen hintaan.

Latausajankohta vaikuttaa kustannuksiin ja hiilidioksidipäästöihin

Jos Suomen kaikki henkilöautot olisivat sähkökäyttöisiä, sähkön kokonaiskulutus kasvaisi arviolta vain noin 10 prosenttia. Suuren sähköautomäärän lataustehon hallinta edellyttänee kuitenkin älykkäitä latausjärjestelmiä.

Koska sähköä ei voida varastoida, sen hinta vaihtelee vuorokaudenajan mukaan kulutuksesta riippuen. Tämä antaa sähköauton käyttäjälle mahdollisuuden hallita sähkönkäytön kulujaan ja ohjata käyttöä edullisimpaan aikaan, kuten auton akkujen lataamiseen yöllä.

Kun autoa ladataan pienen kulutuksen aikoina, on sähkönkäytön päästökerroin pienempi. Päästökerroin vaihtelee latausajankohdasta riippuen 0-700 g/kWh välillä. Kun kotitalouksien etäluettavat sähkömittarit yleistyvät ja muu älykäs energiankäyttöön liittyvä kotitalouksien teknologia mahdollistavat sähkönkulutuksen tarkan kontrollin, ei sähköauton lataaminen aiheuta yllätyksiä sähkölaskussa. Lisäksi kuluttaja voi kilpailuttaa sähkön myyjän ja jopa tuottaa itse sähköä aurinkopaneelilla tai pientuulivoimalalla.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 18.11.2016