Auton sähkölaitteiden käyttö

Auton moottori on voimalaitoksena varsin kehno, joten sillä ei kannata turhaan tuottaa sähköä. Bensiinimoottorissa peräti 80 prosenttia polttoaineen sisältämästä energiasta (lämpöarvosta) muuttuu lämmöksi, tosin osa tästä hukkaenergiasta käytetään matkustamon lämmitykseen.

Auton moottorilla tuotettu sähkö on kallista

Kaikki auton sähkö tehdään polttoaineella, ja jokainen bensiinimoottorisen auton laturin tuottama kilowattitunti kuluttaa noin 0,65 litraa polttoainetta. Vuoden 2015 hintatasossa ”autosähkön” hinta on peräti 1,0 €/kWh – siis lähes seitsemänkertainen verkkosähköön verrattuna (95E-polttoaineen hinta: 1,50 €/litra; kotitaloussähkön hinta: 0,15 €/kWh).

Alla olevassa taulukossa on esimerkkejä auton sähkölaitteiden aiheuttamasta polttoaineenkulutuslisäyksestä. Pienistä puroista kasvaa suuri virta, sillä yksittäinen sähkölaite lisää polttoaineenkulutusta helposti 0,5 - 1,0 l/100 km. Navigointilaite taas ei juurikaan lisää polttoaineenkulutusta, vaan käytännössä yleensä alentaa sitä hukka-ajon vähentyessä. Turha takalasin lämmittäminen taas tuo helposti yli puoli litraa lisäkulutusta sadalla kilometrillä.

Taulukko 1. Esimerkkejä auton sähkölaitteiden aiheuttamasta polttoaineenkulutuksen lisäyksestä.
Auton_sahkolaitteiden_aiheuttama_polttoaineenkulutuslisays
Taulukon 1 laskelmaoletukset: hyötysuhteet: moottori 20 %, laturi 90 %, laturin hihnaveto 95 %, besiinin lämpöarvo 9 kWh/l, ajonopeus 23,4 km/h (EU-yhdistetyn ajosyklin keskinopeus).

Yksi, mutta ei ainoa, syy EU-kulutusmittausten ja käytännön ajossa syntyvän kulutuksen eroon on se, että yksikään yllä olevassa taulukossa mainituista sähkölaitteista ei ole päällä EU-kulutusmittauksia tehtäessä. Jos käytetään keskimääräistä kuormaa 700 W, sähkölaitteet nostavat auton polttoaineenkulutusta sekalaisessa ajossa (EU-yhdistetty) 1,4 l/100 km ja kaupunkiajossa jopa 2,4 l/100 km. Kaupunkiajon suurempi kulutus johtuu siitä, että kaupunkiajossa keskinopeus laskee ja sähkölaitteet kuluttavat energiaa aikayksikköä (esimerkiksi tunti) eikä kilometriä kohden. Tilanne on siis samankaltainen kuin ilmastointilaitteen käytössä.

Taulukko 2. Auton sähkönkulutuksen vaikutus polttoaineenkulutukseen ja lisääntyneen kulutuksen aiheuttama kustannustenkasvu vuositasolla erilaisissa ajoympäristöissä.
Auton sähkönkulutuksen vaikutus polttoaineenkulutuksen kasvuun


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 5.3.2017