Tiedotteet 2021

13.9.2021 9.00

Huomio rakennusalan kalvomuoveihin: uusi verkkokoulutus opastaa muovien vastuulliseen käyttöön

Motiva on tuottanut ympäristöministeriön rahoittamana Rakentamisen muovit -verkkokoulutuksen, joka on suunnattu rakennusalan koko toimitusketjun käyttöön. Maksuton ja kaikille avoin koulutuskokonaisuus sopii muun muassa rakennushankkeiden ja -urakoiden tilaajille ja toteuttajille, tuoteteollisuudelle ja kaupan alalle sekä työmaiden työnjohdolle.

‒ Rakennusalan ammattilaisen kannattaa nyt päivittää kalvomuoveihin liittyvää osaamistaan, sillä taitoa todella tarvitaan lähivuosina ja osaajat ovat kullanarvoisia omalle yritykselleen, toteaa projektipäällikkö Päivi Piispa ympäristöministeriöstä.

Koulutuskokonaisuus liittyy vapaaehtoisen Rakentamisen muovit green deal -sopimuksen (2020–2027) toimeenpanoon. Tavoitteena on ensisijaisesti lisätä kalvomuovien erilliskeräystä ja uudelleenkäyttöä sekä kierrätystä. Rakentamisen muovit green deal -sopimus allekirjoitettiin joulukuussa 2020.

‒ Vapaaehtoisin toimin ja yhdessä tekemällä saadaan lisättyä tietoa ja parannettua tietoisuutta. Näin edistetään sitä, että kierrätetyt muovituotteet saadaan laajempaan käyttöön rakentamisessa ja rakentamisen koko toimitusketjussa. Maksuton ja lyhytkestoiseen opiskeluun muokattu aineisto sopii mainiosti sekä itseopiskeluun että opetusmateriaaliksi, kertoo johtava asiantuntija Irmeli Mikkonen valtion kestävän kehityksen yhtiöstä Motivasta.

Koulutuskokonaisuus perustuu moduuleihin

Koulutuskokonaisuus koostuu kaikille yhteisistä (1–2) ja kohderyhmäkohtaisista moduuleista:
  • Moduuli 1: Miksi rakentamisen muoveja pitää kerätä ja kierrättää?
  • Moduuli 2: Muovien tunnistaminen ja nimikkeistö
  • Moduuli 3: Julkiset hankinnat muovien vastuullisen käytön ja kiertotalouden edistäjänä
  • Moduuli 4: Muovit rakennustuoteteollisuudessa
  • Moduuli 5: Muovit kaupan toimijoilla
  • Moduuli 6: Muovit rakennuskonevuokraamossa
  • Moduuli 7: Muovit rakennustyömaalla

Kalvomuoveihin liittyvää osaamista parannettava

Rakennustyömaiden käytännön toimet ratkaisevat pitkälti kerätyn materiaalin arvon säilymisen seuraavia vaiheita varten. Mitä tasalaatuisempaa ja puhtaampaa kerätty kalvomuovi on, sitä paremmin sitä voidaan käyttää uusien muovituotteiden valmistuksessa. Kaikilla työmailla ei vielä erilliskerätä muovijakeita. Muoveihin liittyvä osaaminen on varsin kirjavaa, vaikka se on paikoitellen jo hyvinkin hallussa.

‒ Koulutus kehittää muovien tuntemusta ja niihin liittyvää osaamista. Tarkoituksena on myös motivoida toimijoita koko rakentamisen arvoketjussa. Eri muovilajien tuntemus on keskeistä kierrätyksen onnistumiseksi, kertoo asiantuntija Nina Teirasvuo Motivasta.

Jätteestä uusiomateriaaliksi

Muovit ovat arvokas materiaalivirta. Rakentamisen muovit green deal -sopimuksen ansiosta erilliskerätty kalvomuovi päätyy nykyistä tehokkaammin kierrätykseen ja kierrätysraaka-aineeksi kalvomuovien tuotantoon sekä palautuu tuotteina takaisin markkinoille. Muovien käytön vastuullisuus kasvaa ja rakentamisen kiertotalous ottaa suuren harppauksen eteenpäin. Samalla vähennetään muovien tuotannon ja polttamisen päästöjä.

Sopimuksen tavoitteita ja toimia on etsitty yhdessä ja ne on räätälöity yrityksiä ja kuntia varten. Sopimus antaa lainsäädäntöä joustavammat mahdollisuudet toteuttaa toimet juuri kullekin toimijalle sopivalla tavalla. Edelläkävijyys ympäristöasioissa tuo myös kilpailuetua. Kun yhteistyö koko rakentamisen arvoketjussa paranee, niin kiertotalouden parhaat ratkaisut konkretisoituvat.

Motivan verkkokoulutukset: Motivan verkkokurssit

johtava asiantuntija Irmeli Mikkonen
irmeli.mikkonen@motiva.fi
puh. 040 700 1466

asiantuntija Nina Teirasvuo
nina.teirasvuo@motiva.fi
puh. 050 472 9487

Rakentamisen muovit green deal -sopimuksen taustalla on EU:n direktiivi 2018/852 pakkauksista ja pakkausjätteistä, joka asettaa uudet korkeammat tavoitteet muovipakkausten kierrätysasteelle. Vuonna 2030 kierrätysaste on nostettava 55 prosenttiin. Taustalla on myös jätedirektiivin muutos ja eurooppalaisen teollisuuden alulle paneman Circular Plastic Alliancen oma aloite kierrätetyn muovin käytön lisäämiseksi.

Sivua päivitetty viimeksi 27.2.2023