Globaalikompetenssin ja tulevaisuustaitojen edistäminen Imatralla
Tuimme Imatran kaupunkia kansainvälisyyden kehittämishankkeessa, jossa tavoitteena oli vahvistaa perusopetuksen oppilaiden tulevaisuusajattelua ja globaalikompetenssia. Hankkeessa yhdistettiin kaupungin kansainvälisyysstrategian päivittäminen sekä sen jalkauttaminen opetuksen arkeen.
Laadimme skaalautuvan tehtäväkokonaisuuden eri ikäisille oppilaille. Sisällöissä painottuivat tulevaisuuslukutaito, oikeudenmukaisuuden näkökulmat ja lasten valmiudet toimia tulevaisuuden aktiivisina rakentajina.
Työtä ohjasivat tulevaisuusmuotoilun menetelmät, joiden avulla tunnistettiin signaaleja, ideoitiin toivottuja tulevaisuuksia ja kytkettiin kansainvälisyys paikalliseen opetussuunnitelmaan.
Näin sen teimme:
Laadimme skaalautuvan tehtäväkokonaisuuden eri ikäisille oppilaille. Sisällöissä painottuivat tulevaisuuslukutaito, oikeudenmukaisuuden näkökulmat ja lasten valmiudet toimia tulevaisuuden aktiivisina rakentajina.
Työtä ohjasivat tulevaisuusmuotoilun menetelmät, joiden avulla tunnistettiin signaaleja, ideoitiin toivottuja tulevaisuuksia ja kytkettiin kansainvälisyys paikalliseen opetussuunnitelmaan.
Näin sen teimme:
- Suunnittelimme oppilaille materiaalikokonaisuuden, joka tukee globaalikompetenssin ja tulevaisuustaitojen oppimista.
- Hyödynsimme tulevaisuusmuotoilun prosessia opetussisältöjen rakentamisessa.
- Tuimme kaupungin kansainvälisyysstrategian jalkauttamista perusopetukseen.
- Toteutimme prosessin tiiviissä yhteistyössä Imatran kaupungin asiantuntijoiden kanssa.
Lisätietoja: Hankkeen verkkosivut