Moottoritekniikka

Bensiini- ja dieselauto olivat pitkään käytännössä markkinoiden ainoat autotyypit, mutta viime vuosina tarjonta on monipuolistunut. Nykyään saatavilla on myös kaasuautoja, korkeaseosetanoli- eli flexfuel-autoja, erilaisia hybridejä ja täyssähköautoja. Näihin puolestaan on tarjolla useita energialähteitä, jotka eroavat toisistaan muun muassa niiden sisältämän hiilen ja uusiutuvan energian määrässä.

Terveydelle haitallisten päästöjen (häkä, typen oksidit, hiilivedyt ja hiukkaset) vähentäminen on jo vuosikymmeniä ollut yksi tärkeimmistä moottorien suunnittelutavoitteista. Hiilidioksidipäästöjen pienentäminen on noussut muiden päästöjen pienentämisen rinnalle 2000-luvulla.

Hiilidioksidipäästöjä voidaan alentaa kolmella pääkeinolla:
  • Auton liikkumiseen tarvittavan energian pienentäminen (ilmanvastus, vierinvastus, massa).
  • Voimalinjan häviöiden pienentäminen (moottori, voimansiirto).
  • Polttoaineiden parantaminen (hiilen osuus suhteessa vetyyn, uusiutuva energia).

Näillä sivuilla on perustietoa moottorien ominaisuuksista ja kehitysnäkymistä. Pääpaino on energiankulutuksessa ja ympäristöominaisuuksissa. Autonvalintaa ja energialähteitä on käsitelty omilla alasivuillaan.

Lisää aiheesta:
Vaihtoehtoiset polttoaineet ja ajoneuvot (pdf) (1.8 MB)

Liikenteen polttoainevaihtoehtot – Kehitystilanneraportti (pdf) (4.2 MB)


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 22.2.2017