Auton varustelu

Muista, että varustelu voi lisätä polttoaineenkulutusta. Monet varusteet ovat hyödyllisiä, ja jotkin voivat esimerkiksi parantaa liikenneturvallisuutta. Lisävarusteet kuitenkin kasvattavat auton omamassaa ja usein myös polttoaineenkulutusta erityisesti, jos niitä käytetään väärin.

Moottorinlämmitin

Moottorinlämmitin on Suomen kylmissä oloissa auton tärkeimpiä ekovarusteita. Moottorinlämmittimet ovat joko sähköisiä (lohkolämmitin, säteilylämmitin, letkulämmitin) tai polttoainetoimisia. Moottorin esilämmitys vähentää polttoaineenkulutusta, ja ensimmäisten kilometrien ajon aikana syntyvät pakokaasupäästöt vähenevät murto-osaan kylmäkäyttöön verrattuna. Lämpimänä käynnistettävä moottori myös kuluu vähemmän ja tuottaa nopeasti lämpöä tuulilasille ja matkustamoon.

Pieni renkaiden vierinvastus alentaa kulutusta

Sekä uuteen että vanhaan autoon kannattaa hankkia hyvin rullaavat renkaat. Niillä polttoainetta kuluu 0,3-0,4 litraa vähemmän sadalla kilometrillä kuin perinteisillä renkailla. Uuteen autoon pienen vierintävastuksen renkaat kannattaa tarvittaessa tilata ensiasennusrenkaiden asemesta.

Kesärenkaiden valintaa helpottaa EU:n rengasluokittelu. Rengasmerkintä sisältää energiamerkinnän tyyppisen luokittelun (A-G) polttoainetaloudelle ja märkäpidolle sekä ohiajomelun desibeleinä. Keskivertohenkilöautolla yhden polttoainetalousluokan nousu alentaa kulutusta 0,1-0,2 litraa 100 kilometrillä. Kannattaa pyrkiä valitsemaan A-luokan renkaat sekä märkäpidossa että polttoainetaloudessa, mutta jos se ei ole mahdollista, märkäpito (turvallisuus) on tärkeämpi kriteeri. Molemmissa kannattaa kuitenkin vähintään luokan C renkaat. Talvirenkaiden valintaan rengasmerkintää ei pidä käyttää.

Rengaspainevahti

Renkaiden vajaapaine lisää polttoaineenkulutusta ja heikentää turvallisuutta. Nyrkkisäännön mukaan 25 % vajaapaine renkaissa lisää vierinvastusta 10 % ja polttoaineenkulutusta 2 %. Esimerkiksi 8 l/100 km kuluttavalla autolla lisäys on 0,1-0,2 l/100 km. Rengaspainevahti tullut pakolliseksi EU:n alueella myytävien uusien autojen ensiasennusrenkaissa 1.10.2014.  Renkaita uusittaessa autoilija voi itse päättää, ottaako uuteen rengassarjaan seurantajärjestelmän vai ei. Jos kuukausittainen rengaspaineiden tarkastus jää useimmiten tekemättä, rengaspainevahdin hankkiminen säästää renkaita ja polttoainetta sekä parantaa liikenneturvallisuutta.

Synteettiset öljyt

Synteettisiä voiteluöljyjä kannattaa käyttää moottorissa, vaihteistoissa ja tasauspyörästössä. Polttoainetta kuluu 0,2-0,3 litraa vähemmän sadalla kilometrillä kuin mineraaliöljyjä käytettäessä.

Ajotietokone

Ajotietokoneella pystyy seuraamaan auton polttoaineenkulutusta. Koska laite kertoo oman ajotyylin vaikutuksesta polttoaineenkulutukseen, se helpottaa taloudellisen ajotavan omaksumista. Polttoaineenkulutuksen säännöllinen seuraaminen jo yksistään voi muuttaa ajotapaa taloudellisemmaksi. Laadukas ajotietokone antaa myös palautetta ajotavasta ja opastaa pienentämään polttoaineenkulutusta.

Vaihtamisen opastin

Vaihtamisen opastin on hyödyllinen manuaalivaihteisten autojen varuste. Se opastaa merkkivaloilla kuljettajaa vaihtamaan vaihteet moottorin taloudellisilla kierrosalueilla. Vaihtamisen opastimet ovat tulossa lähivuosina pakolliseksi EU:n alueella myytävissä uusissa autoissa.

Automaattivaihteisto

Automaattivaihteistolliset autot ovat perinteisesti kuluttaneet kaupunkiajossa 0,5-1 litraa enemmän sadalla kilometrillä kuin käsivaihteiset autot. Viime vuosina automaattivaihteistot ovat kuitenkin kehittyneet tuntuvasti, ja joissain tapauksissa manuaalivaihteisen ja automaattivaihteisen version välillä polttoaineenkulutuseroa ei juuri ole.

Niin sanotut robottivaihteistot tai kaksoiskytkinvaihteistot (esimerkiksi Direct Shift Gear) ovat yhtä helppokäyttöisiä kuin perinteiset automaattivaihteistot, mutta niissä ei ole momentinmuuntimesta johtuvaa, polttoaineenkulutusta lisäävää häviötä. Näitä automatisoituja käsivaihteistoja kannattaa harkita, jos ehdottomasti tarvitaan automaattivaihteiston mukavuutta.

Maantieajossa automaattivaihteisto ei yleensä lisää polttoaineenkulutusta, koska tasaisessa ajossa suuri osa automaattivaihteistoista lukittuu siten, että luistosta johtuvaa häviötä ei ole. Toisaalta maantieajossa automaattivaihteiston mukavuushyöty on melko marginaalinen.

Jos manuaalivaihteisen ja automaattivaihteisen (joko momentinmuunnin tai kaksoiskytkinvaihteisto) auton EU-kulutuslukemien ero on pieni, käytännön liikennetilanteissa manuaalivaihteisen auton kulutus on useimmiten suurempi ajotaitojen ja ajotavan vaihtelun takia.

Ilmastointilaite

Ilmastointilaite voi lisätä polttoaineenkulutusta jopa 0,5-2 litraa sadalla kilometrillä. Ilmastointilaitteen hankinta voi olla jälleenmyyntiarvon parantamiseksi perusteltua, mutta sen turhan käytön välttäminen säästää polttoainetta ja ympäristöä.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 21.11.2016