Bensiiniauto

Bensiinimoottori eli ottomoottori on yleisin henkilöauton voimanlähde, ja myös Suomessa suurin osa henkilöautoista käyttää polttoaineenaan bensiiniä.

Polttoaineen laatudirektiivin mukaan bensiini voi sisältää enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia. Kaikissa uusissa bensiiniautoissa voidaan käyttää 95 E10 -bensiiniä, mutta joissakin vanhemmissa vain 98 E5 -bensiiniä (niin sanottu suojalaatu). Flexfuel- ja kaasuautojen moottorit perustuvat bensiinitekniikkaan, joten niissäkin voidaan käyttää bensiiniä.

Plussat:
  • luotettava ja helppokäyttöinen vaihtoehto kaikissa olosuhteissa
  • muita vaihtoehtoja edullisempi hankintahinta (paitsi flexfuel, joka on samanhintainen)
  • edullinen vaihtoehto pienillä ajomäärillä
Miinukset:
  • dieseliä suurempi energiankulutus ja CO2-päästö, sen takia myös suurempi polttoaineenkulutus ja vuotuisen ajoneuvoveron perusosa
  • polttoaineen bio-osuus enintään 10 prosenttia (E10)
  • suoraruiskutteisten moottorien hiukkaspäästöt

Bensiiniautot aikaisempaa taloudellisimpia

Bensiinimoottori on halvempi valmistaa kuin dieselmoottori, mutta sen polttoaineenkulutus on suurempi kuin dieselmoottorissa. Sen vuoksi bensiinimoottoria on suosittu yleensä silloin, kun vuotuiset ajomäärät ovat enintään kohtuullisia. Koska polttoaineen bio-osuus voi olla enintään 10 prosenttia, bensiiniauto on huono vaihtoehto biopolttoaineiden tulevaisuuden käyttötavoitteisiin nähden. Tavanomaiseen bensiiniautoon ei saa tankata korkeaseosetanolia.

Viime aikoina bensiinimoottoritekniikan kehittyminen on laskenut polttoaineenkulutusta selvästi. Moottoreiden turboahtaminen ja iskutilavuuden pienentyminen ovat yleistyneet, samoin polttoaineen suoraruiskutus. Muuttuva venttiiliajoitus ja tulevaisuudessa sylinterien lepuutus vähentävät polttoaineenkulutusta edelleen.

Hiilidioksidipäästöt verrannollisia polttoaineenkulutukseen

Koska hiilidioksidipäästö on verrannollinen energiankulutukseen, samankokoisessa autossa bensiinimoottorin hiilidioksidipäästö on suurempi kuin dieselautossa.

Perinteisesti katalysaattorilla varustetun bensiinimoottoriauton typen oksidien ja hiukkasten lähipäästöt ovat olleet pienempiä kuin dieselauton. Uusissa dieselautoissa hiukkassuodattimet ovat poistaneet hiukkasongelman, ja tulevat päästönormit tasaavat eroja myös typenoksidipäästöissä.

Suoraruiskutteisissa bensiinimoottoriautoissa ongelmaksi ovat tulleet hiukkaspäästöt. Sen vuoksi Euro 6 -päästönormissa bensiinikäyttöisille autoille tulee 1.9.2017 alkaen sama hiukkaspäästöraja kuin dieselautoille. Muutoksen johdosta suoraruiskutteisissa bensiinimoottoriautoissa tarvitaan käytännössä hiukkassuodatin. Palamisprosessin erojen takia bensiinimoottorin melu on pienempi kuin dieselmoottorin.

Luotettava kulkupeli – myös pakkasella

Bensiinimoottoriauto on käyttäjälle ongelmaton ja luotettava kaikissa olosuhteissa, kylmäkäynnistyskin onnistuu jopa 30 asteen pakkasella. Alle +5 ⁰C lämpötilassa auton esilämmitys on kuitenkin suositeltavaa, jotta haitallisia päästöjä syntyy vähemmän. Huoltopalveluja on saatavilla kaikkialla, mutta merkkikorjaamojen kattavuudessa voi olla alueellisia eroja (koskee lähinnä takuunalaisia korjauksia). Polttoainetta on myös saatavilla maanlaajuisesti ja sen tankkaaminen on helppoa, nopeaa ja siistiä. Bensiiniauton tyypillinen toimintamatka tankillisella on 700-1 000 kilometriä.

Polttoaineenkulutus vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon

Bensiiniautosta peritään vain autovero ja ajoneuvoveron perusosa. Bensiinimoottoriauto on yleensä halvempi kuin muut vaihtoehdot (pois lukien flexfuel) ja sen jälleenmyyntiarvo säilyy todennäköisesti sitä paremmin mitä vähemmän se kuluttaa polttoainetta.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 18.11.2016