Flexfuel- eli korkeaseosetanoliauto

(FFV, Flexifuel, MultiFuel, BioPower, Hi-Flex)

Flexfuel-bensiinimoottoriauto toimii kuten bensiiniauto, mutta siihen voi tankata bensiinin (95 E10, 98 E5) ja korkeaseosetanolin (E85) lisäksi kaikkia muita nykyisiä ja tulevia bensiinilaatuja. Autoon voi tankata korkeaseosetanolia ja bensiiniä missä suhteessa tahansa. Flexfuel-autojen tarjonta on ainakin tilapäisesti supistunut Euro 6 -päästöluokan voimaan tulon myötä. Markkinoilla on nykyään vain yhden automallin eri versioita.

Flexfuel-auton polttoainejärjestelmän materiaalit kestävät suuren etanolipitoisuuden. Moottorinohjausyksikkö ottaa huomioon automaattisesti seossuhteen.

Plussat:
  • luotettava ja helppokäyttöinen kaikissa olosuhteissa
  • lähes samanhintainen kuin bensiiniauto ja jälleenmyyntiarvo säilynee paremmin kuin bensiiniautolla
  • toistaiseksi edullinen polttoaine, jonka bio-osuus on suuri (85 tilavuus-%)
  • jos korkeaseosetanolia ei ole tarjolla, auto toimii bensiinillä tavallisen bensiiniauton tavoin
Miinukset:
  • moottori on esilämmitettävä kovilla pakkasilla, kun käytetään korkeaseosetanolia
  • korkeaseosetanolilla toimintamatka tankillisella on neljänneksen lyhyempi kuin bensiinillä (kulutus noin 30 prosenttia suurempi kuin bensiinillä ajettaessa)
  • automallien tarjonta on nykyään suppea

Etanolia tarvitaan enemmän kuin bensiiniä

Koska etanolin energiasisältö on bensiiniä pienempi, auton litramääräinen polttoaineenkulutus on E85:llä ajettaessa noin 30 prosenttia bensiinin kulutusta suurempi. Se ei välttämättä tarkoita bensiiniautoa suurempia polttoainekuluja, mikäli E85:n litrahinta on 23 prosenttia bensiiniä halvempi (tai bensiini 30 % kalliimpaa kuin E85).

Flexfuel-mallissa voidaan käyttää samoja teknisiä polttoaineenkulutuksen vähentämiskeinoja kuin perinteisessä bensiiniautossa. Etenkin ahtaminen soveltuu hyvin flexfuel-autolle, koska korkeaseosetanolin oktaaniluku on suurempi kuin perusbensiinillä.

Kylmäkäynnistys voi lisätä päästöjä

Korkeaseosetanolillakin flexfuel-auton lähipäästöt ovat lämpimissä olosuhteissa samaa tasoa kuin bensiiniautolla. Talvikäynnistyksen aldehydi- ja alkoholipäästöjä voidaan välttää käyttämällä moottorin esilämmitystä. Melutaso vastaa bensiiniauton tasoa.

Kun flexfuel-autossa käytetään korkeaseosetanolia, ovat pakoputkesta mitatut hiilidioksidipäästöt hieman pienemmät kuin bensiinimallilla ajettaessa. Siihen vaikuttavat sekä moottoritekniikka että etanolin koostumus. Koko polttoaineketjun päästöihin vaikuttavat bioetanolin valmistusmenetelmä ja raaka-aineet. Kestävästi tuotettu bioetanoli vähentää autoilun fossiilisia hiilidioksidipäästöjä huomattavasti.

Huoltopalveluja on hyvin saatavilla

Flexfuel-auto on käyttäjälle ongelmaton ja luotettava kaikissa olosuhteissa, ja kylmäkäynnistys onnistuu kovillakin pakkasilla oikean polttoainelaadun ja lohkolämmittimen avulla. Huoltopalveluja on saatavilla kaikkialla, mutta merkkikorjaamojen kattavuudessa voi olla alueellisia eroja (koskee lähinnä takuunalaisia korjauksia). Joillakin flexfuel-malleilla huoltoväli on puolet vastaavan bensiiniauton huoltovälistä. E85-polttoaineen tankkaus on yhtä helppoa, nopeaa ja siistiä kuten bensiinillä. Flexfuel-autoon voi tankata myös bensiiniä.

Korkeaseosetanolilla ajettaessa flexfuel-auton toimintamatka tankillisella on noin neljänneksen pienempi kuin bensiiniautolla, eli noin 500-700 km.

Verotus kevyempi kuin bensiiniautolla

Flexfuel-autosta peritään vain autovero ja ajoneuvoveron perusosa. Flexfuel-auton autovero on kuitenkin pienemmän hiilidioksidipäästön ansiosta yleensä alempi kuin vastaavan bensiinimallin. Siitä syystä flexfuel-auto ei ole hankintahinnaltaan kalliimpi kuin bensiiniauto. Sen jälleenmyyntiarvo säilyy todennäköisesti paremmin kuin bensiiniauton, koska siinä voidaan käyttää kaikkia tulevia bensiinilaatuja.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 7.11.2017