Hybridiauto

Hybridiautossa on kaksi voimanlähdettä – bensiini- tai dieselmoottorin lisäksi siinä on myös avustava sähkömoottori. Sähkömoottori saa energiansa ajoakustosta, jonka turvin voidaan haluttaessa ajaa lyhyitä matkoja kokonaan sähköllä. Akustoa ladataan ajon aikana moottorijarrutuksissa ja lisäksi polttomoottorin voimin kevyissä ajotilanteissa. Sähkömoottorin ansiosta hybridiautossa pärjätään pienemmällä polttomoottorilla, jota lisäksi pystytään käyttämään ihanteellisella kuormituksella.

Ladattavaa hybridiautoa ja täyssähköautoa käsitellään omilla alasivuillaan.

Plussat:
  • hybriditekniikka alentaa kulutus- ja pakokaasupäästöjä taajama-ajossa
  • alentaa melutasoa kaupunkiajossa
  • toimii normaalilla, helposti saatavalla polttoaineella
Miinukset:
  • melko kallis hankintahinta ja rajallinen mallivalikoima toistaiseksi
  • kokonaispaino nousee hieman
  • ei säästä polttoainetta tasaisessa maantieajossa
  • kaikkiin automalleihin ei saa vetokoukkua

Käyttökokemukset hyviä

Hybridiautoa voi käyttää tavallisen polttomoottoriauton tavoin. Yhdellä tankkauksella saavutettava toimintamatka on vastaavaa bensiini- tai dieselautoa pidempi kaupunkiajossa. Hybridit toimivat kokemusten mukaan hyvin myös talviolosuhteissa.

Ajoakusto on pyritty suojaamaan tehokkaasti erilaisilta kolarivaurioilta. Pelastusviranomaisia on informoitu toimenpiteistä, jotka on tehtävä kolaroitua autoa käsiteltäessä. Korkeajännitteiset osat on merkitty oranssilla huomiovärillä.

Hybriditekniikka helpottaa taloudellista ajamista

Tavallisen hybridiauton perusideana on polttoaineen mahdollisimman tehokas hyödyntäminen. Hybridi myös helpottaa taloudellista ajamista, koska tekniikka pyrkii pitämään automaattisesti moottorin ja voimansiirron hyötysuhteen ihanteellisena. Kuljettajan tehtäväksi jää vain vähentää auton liikuttamiseen tarvittavaa energiaa esimerkiksi ajamalla ennakoiden, välttämällä suuria nopeuksia ja suosimalla moottorijarrutusta pyöräjarrujen sijasta.

Tavallisessa autossa auton liike-energia hukataan hidastuksissa lämpöenergiaksi jarrukomponentteihin. Hybridi pystyy jarruttamaan sähkömoottorilla ja taltioimaan osan liike-energiasta sähköenergiaksi akkuihin. Samaa periaatetta käytetään myös niin sanotuissa kevythybrideissä (Mild Hybrid), joissa sähkömoottorin teho on noin 10 kW, ja joissa se avustaa polttomoottoria vain liikkeelle lähdettäessä.

Tavanomaisessa hybridissä sähkömoottorin teho on 60-150 kW, tyypillisimmin kuitenkin vaihteluvälin alapäässä. Kehittyneen voimansiirtojärjestelmän ansiosta autolla on mahdollista ajaa muutaman kilometrin matkoja pelkällä sähköllä.

Sähkötekniikan huolto päteviin käsiin

Hybridiautojen on todettu kestävän suuria ajokilometrimääriä hyvin. Jarrut kuluvat regeneroinnin (jarrutusenergian talteenoton) vuoksi tavallista vähemmän, mikä alentaa huoltokustannuksia.

Huolto-ohjelmat eivät poikkea laajuudeltaan tai hinnoittelultaan yleisemmistä autoista. Hybridiautojen korkeajännitekomponenttien vuoksi huollot ja korjaukset täytyy kuitenkin teettää asiantuntevassa ja pätevöityneessä yrityksessä.

Hinta kallis, verotus matala

Hybridiautomalleja on toistaiseksi rajallinen määrä saatavilla. Niiden hankintahinta on suhteellisen korkea, vaikka pieni CO2-päästö keventää hybridin verotusta.

Ladattavaa hybridiautoa käsitellään omalla alasivullaan: Ladattava hybridiauto


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 2.11.2017