EU:n rengasmerkintä

EU:n rengasmerkintä auttaa kuluttajia valitsemaan turvalliset ja taloudelliset kesärenkaat. Rengasmerkintä auttaa välttämään esimerkiksi sellaisia renkaita, joissa vierinvastus on saatu hyväksi heikentämällä märkäpitoa. Hyvä märkäpito on liikenneturvallisuuden takia tärkeämpi ominaisuus kuin hyvä vierinvastus. Markkinoilla on jo nyt renkaita, joissa sekä märkäpito että polttoainetalous ovat luokkaa A tai B.

Uudet renkaat on varustettava tarralla, jonka merkinnät kertovat renkaan polttoainetaloudellisuudesta, märkäpidosta ja ohiajomelusta. Myös automyyjän on informoitava rengasmerkinnästä silloin, kun ensiasennusrenkaiksi on useita vaihtoehtoja. Rengasmerkintä koskee uusia henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autojen renkaita, mutta ei pinnoitettuja eikä museoautojen renkaita eikä myöskään kilpa-, vara- ja nastarenkaita eikä eräitä muita erikoisrenkaita.
Euroopan unionin rengasmerkintä

Vertailukelpoista tietoa polttoainetaloudesta, märkäpidosta ja melusta

Rengasmerkinnästä ilmenee renkaan polttoainetaloudellisuus- ja märkäpitoluokka (asteikolla A–G) sekä vierintämeluluokka ja vierintämelun mittausarvo (desibeli). Polttoainetaloudellisuus- ja märkäpitoluokitus alkaa parhaimmasta A (vihreä) ja päättyy huonoimpaan G:hen (punainen) ‒ sama periaate siis kuin esimerkiksi kodinkoneiden energiamerkinnässä.

Yksi polttoainetaloudellisuusluokka ‒ prosentti kulutuksessa

Renkaan polttoainetaloudellisuusluokitus auttaa kuluttajaa hahmottamaan renkaan aiheuttamaa polttoaineenkulutusta ja ympäristökuormitusta. Mitä parempi polttoainetaloudellisuusluokka, sitä pienempi on renkaan vierinvastus. Vierinvastus kuvaa sitä, kuinka paljon energiaa kuluu renkaan muodonmuutokseen sen koskettaessa tiehen. Jos vierintävastus on alhainen, rengas pyörii kevyesti ja polttoainetta kuluu vähemmän.

Vierintävastukseltaan parhaat A-luokan renkaat voivat vähentää henkilöauton polttoaineenkulutusta jopa 7-8 prosenttia verrattuna huonoimpiin, G-luokan renkaisiin. Esimerkiksi 6 l/100 km kuluttavalla autolla yksi luokka merkitsee polttoaineenkulutukseen 0,1 l/100 km muutosta.

Märkäpitoluokitus kuvaa jarrutusmatkaa märällä asfaltilla

Märkäpito on yksi tärkeimmistä renkaiden turvallisuuskriteereistä. Renkaan märkäpitoluokitus kuvaa renkaan jarrutusmatkaa märällä asfaltilla 80 kilometrin tuntinopeudesta pysähdyksiin. Märkäpitoluokitus ei kerro mitään kaarreajopidosta. Paras märkäpitoluokka on A ja huonoin G. Luokituksen paraneminen yhdellä pykälällä lyhentää märällä tienpinnalla jarrutusmatkaa 80 km/h nopeudesta arviolta yhden autonmitan. Esimerkiksi B-luokan renkaan jarrutusmatka on 3-6 metriä pitempi kuin A-luokan. A- ja F-luokkien välillä pysähtymismatkassa on eroa jopa yli 18 metriä.

Vierintämeluluokitus kertoo vain ulkomelusta

Meluluokitus auttaa kuluttajaa vertailemaan tarjolla olevien renkaiden aiheuttamaa vierintämelua. Luokituksen perustana on ohiajomelu, joka ei välttämättä kerro sisämelun voimakkuudesta.

Ohiajomelua varten on kolme luokkaa, jotka ilmoitetaan desibeleinä (dB (A)). Merkinnän mustien palkkien lukumäärä kuvaa rengasmelua verrattuna tyyppihyväksyntävaatimuksiin. Paras luokka on yksi palkki, joka merkitsee vähintään kolme desibeliä tyyppihyväksyntävaatimuksia hiljaisempaa rengasta. Jos merkinnässä on kaksi palkkia, rengas on vaatimusten mukainen ja enintään kaksi desibeliä vaadittua hiljaisempi. Kolme palkkia merkitsee tyyppihyväksyntävaatimuksia meluisampaa rengasta.

Uudet kesärenkaat parhaista luokista

EU-rengasmerkintä auttaa valitsemaan kesärenkaat. Kannattaa valita sellainen kesärengas, joka on märkäpidoltaan ja vierinvastukseltaan hyvä (luokat A–C). Lisäksi renkaan olisi hyvä olla melutasoltaan vähintään kohtuullinen.

Talvirenkaiden valintaan rengasmerkintää ei kannata käyttää Suomessa. Talvirenkaissa huomio pitäisi kiinnittää ensisijaisesti Suomen talvioloissa olennaiseen jääpitoon, joka puuttuu rengasmerkinnästä. Kitkarenkaiden märkäpitoluokitus ei kerro soveltuvuudesta suomalaisiin talviolosuhteisiin. Rengasmerkin märkäpitoluokitus suosii keskieurooppalaisiin olosuhteisiin suunniteltuja kitkarenkaita, jotka ovat vaativimmilla talvikeleillä selvästi huonompia kuin pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitetut kitkarenkaat. Lisäksi nastarenkaista merkintä puuttuu kokonaan, samoin pinnoitetuista kesä- ja talvirenkaista.

Renkaan kaarreajopidosta ja muista ominaisuuksista kannattaa etsiä tietoa esimerkiksi autolehtien rengastesteistä.

Merkintä koskee EU:ssa myytäviä uusia renkaita

Rengasmerkintää koskeva EY-asetus (N:o 1222/2009) luo puitteet uusien henkilö-, paketti- ja kuorma-autojen renkaiden ominaisuuksia koskevien yhdenmukaistettujen tietojen antamiseksi merkintöjen avulla, jotta kuluttajat voivat renkaita ostaessaan tehdä tietoon perustuvan valinnan. Merkintä on tullut voimaan 1.11.2012 ja se koskee kaikkia EU:n alueella myytäviä uusia renkaita, jotka on valmistettu 1.7.2012 jälkeen. Näissä renkaissa pitää joko olla rengasmerkintätarra tai luokitustietojen pitää olla myymälässä esillä renkaan lähettyvillä.


Rengasmerkintä koskee seuraavia rengastyyppejä:

  • Henkilöautonrenkaat (C1)
  • Pakettiautonrenkaat (C2)
  • Kuorma-autonrenkaat (C3)

Rengasmerkintä ei koske:

  • pinnoitettuja renkaita
  • maastokäyttöön suunniteltuja erikoisrenkaita
  • kilparenkaita
  • nastarenkaita
  • 10” tai pienemmälle vanteelle tehtyjä renkaita
  • 25” tai suuremmalle vanteelle tehtyjä renkaita
  • renkaita, joiden nopeusluokitus on alle 80 km/h
  • tilapäiskäyttöön tarkoitettuja vararenkaita


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 18.11.2016