Sähköauton tekniikka ja akku
Millaista sähköautolla ajaminen on?
Sähköautolla ajaminen ei varsinaisesti poikkea automaattivaihteisella polttomoottoriautolla ajamisesta. Sähköisen voimalinjan lähes äänetön toiminta, värinättömyys ja viiveetön voimantuotto lisäävät sähköauton ajomukavuutta.Sähkömoottori tarjoaa välitöntä vastetta kiihdytettäessä, toisin kuin polttomoottori, jossa on usein viivettä moottorin ja vaihteiston voimantuotossa.
Jarrutuksen liike-energia talteen
Jarrutettaessa sähköauto siirtää energiaa takaisin ajoakkuun ja jarrupaloja käytetään vasta jarrutuksen loppuvaiheessa tai voimakkaammissa jarrutuksissa. Toisin kuin polttomoottoriautossa, jossa liike-energia menee jarrukitkan ja sen aiheuttaman lämmön mukana hukkaan, liike-energia otetaan näin talteen. Monissa sähköautomalleissa on mahdollista säätää energiantalteenoton voimakkuutta ajotilanteeseen ja kuljettajan mieltymyksiin sopivaksi.Tehokas tilankäyttö
Nykyaikaisissa täyssähköautoissa tilankäyttö on tehokasta. Akusto on sijoitettu useimmiten lattian alle akseleiden väliin ja sähkömoottorin polttomoottoria kompaktimpi koko mahdollistaa suurempien sisätilojen toteutuksen, vaikka auton ulkomitat olisivat vastaavan polttomoottoriauton tasoa.Ladattavissa hybrideissä tilankäyttöä haastaa kahden voimalinjan toteutus. Mukana on siis perinteinen polttomoottoritekniikka vaihteistoineen ja lisäksi sähkömoottori, korkeajännitekomponentteja ja akusto. Akusto on usein sijoiteltu tavaratilan pohjan alle. Tästä syystä tavaratila saattaa olla vastaavaa polttomoottoriautoa pienempi.
Kylmäkäynnistys ei haittaa sähkömoottoria
Lähes kaikissa täyssähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä on esilämmitys ja -jäähdytystoiminnot. Sisätilojen lämpötila on mahdollista esi-ilmastoida mukavaksi ennen liikkeelle lähtöä, usein ajastamalla mobiilisovelluksen kautta. Erillistä polttoainekäyttöistä lämmitintä ei tarvita. Sähkömoottori ei myöskään kärsi teknisesti kylmäkäynnistyksistä.Hyvä hyötysuhde, mutta ohjaamon lämmitys kylmällä lyhentää toimintamatkaa
Sähkömoottorin hyötysuhde on ylivoimainen polttomoottoriin verrattuna (85–95 % vs. 25–30 %). Siksi voimalinja tuottaa hyvin vähän hukkalämpöä, joten talvikäytössä ohjaamon lämmitykseen tarvittava energia otetaan pääosin ajoakusta, mikäli auto ei ole kytketty latauslaitteeseen. Tämä lyhentää toimintamatkaa kylmissä olosuhteissa.Millainen on akun elinkaari ja vaihtotarve?
Sähköauton akuille annetaan keskimäärin pitkä 5–8 vuoden tai 100 000–200 000 ajokilometrin takuu. Tyypillisesti akku ei hajoa vuosienkaan jälkeen kokonaan, vaan toimintakunto laskee kulumisen myötä siten, että akkuun maksimissaan varastoitava energiasisältö ja auton toimintamatka pienenevät. Toimivan akun vaihtoajankohdalle ei ole yksiselitteistä määritelmää. Osa valmistajista on asettanut jäljellä olevaan kapasiteettiin pohjautuvia rajoja tai suosituksia esimerkiksi 70 prosenttiin alkuperäisestä kapasiteetista.Akun kulumiseen ja käyttöikään vaikuttavat useat tekijät ja niissä voi olla autovalmistaja-, malli- sekä akkukohtaisia eroja. Kestoikään vaikuttavat esimerkiksi auton käyttötapa ja akkujen lataaminen. Akut kuluvat lataussyklien, kalenteri-iän ja kuormituksen seurauksena – käytännössä pääosin autolla ajettujen kilometrien, latauskertojen ja auton iän mukaisesti. Lataussyklien aiheuttamaa kulumista voi vähentää sillä, ettei akkua ladata jatkuvasti aivan täyteen tai ajeta aivan tyhjäksi. Sähköautoissa on useimmiten kehittynyt akun varaustilan hallinta, joka opastaa käyttäjää lataamisessa.
Sähköautoa on ladattava säännöllisesti
Sähköautoa ei tulisi säilyttää pitkiä aikoja siten, että autolla ei ajeta eikä auto ole latauksessa, sillä tämä voi vaurioittaa akustoa. Auton seisottaminen esimerkiksi talvikaudella tallissa ilman säännöllistä lataamista ei ole suositeltavaa. Auto tulisi pitää ajoittain latauksessa, vaikka sillä ei kaikkina vuodenaikoina ajettaisi säännöllisesti.Mikäli autoa käytetään pitkään tai autolla ajetaan paljon, kapasiteetiltaan hiipuneen akun vaihtaminen tai kunnostaminen voi auton käyttöä ajatellen olla kannattavaa.