Siirry sisältöön

Blogit 2025


18.9.2025 9.00

Viestintä ristiaallokossa

Kati Laakso

Viestintä on kautta aikojen ollut se voima, jolla vaikutetaan, mutta myös se toiminto, joka organisaatioissa usein joutuu puolustamaan paikkaansa. Juuri nyt tuntuu, että kaikki on erityisen turbulenttia, kun ajat ovat haastavat.
Samaan aikaan viestinnän merkitys on varmasti suurempi kuin koskaan. Luottamus on tässä myllerryksessä ja uutiskaaoksessa kaiken perusta, ja ne, jotka onnistuvat viestimään selkeästi, johdonmukaisesti ja arvopohjaisesti, erottuvat massasta. Tämä ei ole kuitenkaan helpoin tehtävä nykymaailmassa, jossa viestintä kilpailee huomiosta entistä kovemmin ja vastakkainasettelut kärjistyvät.

Yhteistyöltä odotetaan yhä enemmän strategista kumppanuutta ja mitattavia tuloksia, mutta samalla budjetit ovat tiukemmassa. Viestinnän arvon mittaaminen oli jo omien konsulttivuosieni aikana supertärkeää, mutta nyt siitä on tullut suorastaan elinehto. Ongelmana on kuitenkin se, että viestinnän vaikutuksia ei voi aina mitata suoraan euromääräisesti – ja silti ilman viestintää moni hanke, ohjelma ja organisaatio jäisi täysin näkymättömäksi.

Verkostojen voima – ainoa kestävä tie vaikuttavuuteen

Kun budjetit ovat tiukalla, viestinnän täytyy olla entistä tuloksellisempaa – ja tässä verkostot ja yhteistyö nousevat keskiöön. Mitä useampi viestin viejä, sitä laajemmin tavoitamme kohderyhmämme. Omien kanavien arvo kasvaa jatkuvasti, ja sen sijaan, että panostamme pelkkiin mainoseuroihin, meidän kannattaa rakentaa yhteisöjä ja viestiä verkostojen kautta.

Yksittäisen organisaation resurssit eivät useinkaan riitä maaliin asti, mutta yhteisöllinen viestintä moninkertaistaa vaikutuksen. Lisäksi opimme toisiltamme ja kehitämme jatkuvasti parempia tapoja tavoittaa yleisömme. Tätä harvemmin saavutetaan pelkällä maksetulla näkyvyydellä.

Ollako vai eikö olla? Ei – vaan miten olla

Vaikka toimintaympäristö muuttuu, viestinnän perustehtävä pysyy samana: rakentaa luottamusta, vahvistaa arvoja ja saada viesti perille. Ero on siinä, että nyt viestintä vaatii enemmän asiantuntemusta, strategista ajattelua ja kykyä sopeutua nopeasti.

Kyse ei ole enää siitä, ollako vai eikö olla jossakin kanavassa. Kyse on siitä, miten viestiä niin, että se vaikuttaa ja tuottaa arvoa – oli kanava mikä tahansa.
Viestinnän leikkaaminen tai sen merkityksen kyseenalaistaminen on lyhytnäköistä. Juuri nyt tarvitaan enemmän fiksua, vaikuttavaa ja verkostojen kautta voimistuvaa viestintää – ei vähemmän.

Kirjoittaja:
Kati Laakso työskentelee viestinnän ja
markkinoinnin johtajana Motivassa
kati.laakso@motiva.fi
puh. +358 (0) 9 6122 5023


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Sivua päivitetty viimeksi 3.1.2025