Tiedotteet 2021

24.11.2021 8.00

Materiaalikatselmus on askel kohti kiertotaloutta

Euroopan jätteen vähentämisen viikolla huomio kannattaa kiinnittää materiaalitehokkuuteen. Materiaalihukan minimointi ja resurssiviisaus kuuluvat vastuullisuustyön ytimeen. Materiaalikatselmus on käytännön työkalu yrityksen toiminnan kehittämiseen ja materiaalivirtojen hallintaan.

Luonnonvarojen niukkuus ja kiertotalouden nopea kehittyminen ohjaavat yrityksiä panostamaan materiaalitehokkuuden kehittämiseen.

Motivan kouluttamat materiaalikatselmoijat tuovat yritykseen systemaattisen tavan tarkastella materiaalivirtoja ja etsiä säästökohteita. Katselmoitavan yrityksen henkilöstö toimii omien prosessiensa asiantuntijana.

– Materiaalikatselmus tuo materiaalihukan ja sen aiheuttamat kustannukset näkyviin. Jätekustannus on vain pieni osa hukasta aiheutuvaa kustannusta hukan aiheuttaessa kustannuksia myös raaka-aineissa, energiankäytössä ja työnä, sanoo Motivan johtava asiantuntija Ilkka Hippinen.
Kuva. Materiaalikatselmus sopii erikokoisille yrityksille. Kuva iStock.

Materiaalikatselmus tuottaa arvokasta tietoa yrityksen kehitystoimintaan ja auttaa systemaattisessa vastuullisuustyössä.

− Työpajaprosessi tuo henkilöstön mukaan hakemaan ratkaisuja hukan vähentämiseen ja sitouttaa henkilöstöä muutokseen. Materiaalihukan ohella voidaan myös löytää uusia käyttökohteita tuotannon ylijäämille ja sivuvirroille ja siten osaltaan vähentää jätteiden määrää. Materiaalikatselmus on askel kohti kiertotaloutta, jatkaa Hippinen.

Yritykset hyötyvät materiaalikatselmuksista

Materiaalikatselmuksilla on saavutettu kustannussäästöjä raaka-ainehankinnoissa ja jätemaksuissa sekä energia- ja työkustannuksissa. Neitseellisten luonnonvarojen käyttö ja ympäristökuormitus ovat vähentyneet. Materiaalikatselmusten tuloksena huomataankin erilaisia parannuskohteita, joissa voidaan melko helposti vähentää hävikkiä tai kierrättää sivuvirtoja tehokkaammin.

− Materiaalikatselmukset ovat selkeästi tehostaneet yritysten toimintaa. Niiden ansiosta on löydetty isoja kustannussäästöjä ja saavutettu konkreettisia ympäristöhyötyjä. Materiaalitehokkuudessa on kysymys myös yrityksen imagosta ja kilpailukyvystä, sanoo materiaalitehokkuuden asiantuntija Kati Oikarinen Business Finlandista.

Business Finland tarjoaa yrityksille rahoitusta materiaalikatselmusten teettämiseen; rahoituksen osuus on jopa 50 prosenttia katselmuksen kustannuksista.

− Business Finlandin tämän vuoden rahoitusta materiaalikatselmusten toteuttamiselle on vielä jäljellä nopeille hakijoille! Katselmuksen toteuttamisen voi hyvin aloittaa vasta ensi vuoden puolella, vaikka rahoitus haettaisiin tänä vuonna jatkaa Oikarinen.

Katso esimerkkejä materiaalikatselmuksista:
Materiaalikatselmus paljasti Bernerin tuotantolaitoksella suuria piileviä säästökohteita (Uutinen 21.9.2021)

Katemateriaalien valmistaja löysi satojen tuhansien säästöt materiaalikatselmuksella (Uutinen 8.6.2021)

Lisätietoa:
johtava asiantuntija Ilkka Hippinen