Hyvän hankinnan ABC
- Tarkista olemassa olevat strategiat ja varmista, että strategiset tavoitteet huomioidaan hankintaprojektissa.
- Suorita avoin ja osallistava tarveharkinta.
- Varmista yhteistyön mahdollisuudet organisaation sisällä, vaadi työlle tarvittavat resurssit ja hae tarvittaessa ulkopuolista asiantuntemusta.
- Lähde hankinnan suunnittelussa liikkeelle loppukäyttäjän tarpeista, älä teknisistä ratkaisuista.
- Selvitä mahdollisimman tarkasti toiminnan lähtöarvot (energiankulutus, CO2-päästöt, jne.).
- Opi tuntemaan markkinat ja niiden tarjonta. Ilmoita avoimesti ja hyvissä ajoin lyhyen ja pidemmän välin investointisuunnitelmista ja ympäristötavoitteista toimittajille.
- Selvitä markkinoiden tarjonta avoimesti ja tasapuolisesti ennen itse tarjouspyynnön tekemistä.
- Määrittele hankintakohde toiminnallisesti ja selkeästi.
- Älä turvaudu halvimpaan ostohintaan. Selvitä todelliset koko elinkaarenaikaiset kustannukset ja valitse hinta-laatusuhteeltaan paras ratkaisu.
- Anna ympäristökriteereille riittävän suuri painoarvo.
- Valitse hankintamenettely tarpeen ja tilanteen mukaan.
- Kannusta yrityksiä jatkuvaan parantamiseen joustavilla sopimusehdoilla.
- Sovi toimittajan kanssa seurantamenettelystä ja kirjaa se sopimukseen.
- Arvioi hankinnan vaikutukset strategisten tavoitteiden (esimerkiksi CO2-päästövähennykset) näkökulmasta.
- Tiedota muille hankintayksiköille onnistuneesta hankintaprojektista.