Siirry sisältöön

Hyvän hankinnan ABC

  • Tarkista olemassa olevat strategiat ja varmista, että strategiset tavoitteet huomioidaan hankintaprojektissa.
  • Suorita avoin ja osallistava tarveharkinta.
  • Varmista yhteistyön mahdollisuudet organisaation sisällä, vaadi työlle tarvittavat resurssit ja hae tarvittaessa ulkopuolista asiantuntemusta.
  • Lähde hankinnan suunnittelussa liikkeelle loppukäyttäjän tarpeista, älä teknisistä ratkaisuista.
  • Selvitä mahdollisimman tarkasti toiminnan lähtöarvot (energiankulutus, CO2-päästöt, jne.).
  • Opi tuntemaan markkinat ja niiden tarjonta. Ilmoita avoimesti ja hyvissä ajoin lyhyen ja pidemmän välin investointisuunnitelmista ja ympäristötavoitteista toimittajille.
  • Selvitä markkinoiden tarjonta avoimesti ja tasapuolisesti ennen itse tarjouspyynnön tekemistä.
  • Määrittele hankintakohde toiminnallisesti ja selkeästi.
  • Älä turvaudu halvimpaan ostohintaan. Selvitä todelliset koko elinkaarenaikaiset kustannukset ja valitse hinta-laatusuhteeltaan paras ratkaisu.
  • Anna ympäristökriteereille riittävän suuri painoarvo.
  • Valitse hankintamenettely tarpeen ja tilanteen mukaan.
  • Kannusta yrityksiä jatkuvaan parantamiseen joustavilla sopimusehdoilla.
  • Sovi toimittajan kanssa seurantamenettelystä ja kirjaa se sopimukseen.
  • Arvioi hankinnan vaikutukset strategisten tavoitteiden (esimerkiksi CO2-päästövähennykset) näkökulmasta.
  • Tiedota muille hankintayksiköille onnistuneesta hankintaprojektista.



Sivua päivitetty viimeksi 5.2.2024