Hankkijan viestintäopas
Hankkijan viestintäopas kertoo markkinaviestinnän merkityksestä hankintaprojektin onnistumiselle sekä ohjeistaa viestinnän toteuttamiseen hankinnan suunnitteluvaiheessa. Opas soveltuu erityisesti innovatiivisiin hankintoihin, kun halutaan löytää uudenlaisia ratkaisuja, esimerkiksi cleantech-hankintoihin.Opas koskee tarjouskilpailun ulkopuolella tehtävää viestintää ja on siten linjassa hankintalainsäädännön kanssa. Ennakoivan markkinakartoituksen toteutuksen helpottamiseksi oppaan liitteenä on valmiita mallipohjia. Opas tarjoaa myös vinkkejä toimialakohtaisista tietolähteistä, joita kannattaa hyödyntää hankinnan suunnittelussa ja alan yrityksille viestittäessä.
Opas on luettavissa kokonaisuudessaan alla olevista linkeistä. Voit myös ladata oppaan tulostettavan pdf-version sivun oikeasta reunasta.
Sisällysluettelo:
- Viestintätoimenpiteet hankintaprosessissa
- Ennakoivan viestinnän hyödyt
- Määrittele tarve yhdessä käyttäjien kanssa
- Näin toteutat ennakoivan markkinakartoituksen
- Teknisen markkinavuoropuhelun toteuttaminen
- Viesti hankinnan tuloksista
Hankkijan viestintäoppaassa käytetyt lähteet:
- Innovatiiviset ja vastuulliset julkiset hankinnat -hanke. Owal Group Oy ja Turun yliopisto (2014).
- Julkisten hankintojen sopimusprosessimalli, Proaktiiviset sopimusprosessit julkisissa hankinnoissa kumppanuuden ja yhteisinnovoinnin edistäjinä (2010-2013).
Julkisten_hankintojen_sopimusprosessimalli (pdf) (1.2 MB) -
Forward Commitment Procurement, Practical Pathways to Buying Innovative Solutions, Department for Business Innovation & Skills, UK, 2011.
- Low Carbon Vending Solution. Market Sounding Prospectus March 2014. (pdf) (2.2 MB)