Liikenne

Kunnilla on monipuoliset mahdollisuudet edistää uusiutuvan energian käyttöä liikenteessä. Liikenteen uusiutuvaan energiaan luokitellaan liikennebiokaasu, korkeaseosetanoli ja uusiutuva dieselöljy. Uusiutuvaa dieselöljyä voidaan käyttää kaikissa dieselautoissa, joissain jopa 100 prosentin seoksena. Kaasuautoja on tarjolla sekä kevyessä että raskaassa ajokalustossa.

Korkeaseosetanolin käyttö on muuttunut muita hankalammaksi sen takia, että markkinoilla ei ole eikä näillä näkymin ole tulossakaan uusia korkeaseosetanoli- eli flexfuel-autoja. Käytettyjä autoja (Euro IV tai sitä aiemmat) voidaan kuitenkin edelleen muuttaa konversiolla edullisesti flexfuel-autoiksi.

Kunnan alueella kannattaa kartoittaa keskeiset toimijat ja edistää uusiutuvan energian käyttöä ja kestävää liikkumista kunnassa yhteistyössä heidän kanssaan.

Myös sähköstä merkittävä osa tuotetaan uusiutuvalla energialla. Liikenteen virallisissa päästölaskelmissa sähkökäyttöisen liikenteen kasvihuonekaasupäästöt lasketaan energiantuotannon päästöihin ja sitä kautta päästökaupan piiriin. Niinpä sähkökäyttöiset kulkuneuvot luokitellaan virallisesti nollapäästöisiksi, vaikka todellisuudessa esimerkiksi sähköauton lataamisesta aina aiheutuu ilmakehään päästöjä – tosin vain murto-osa vastaavaan bensiini- tai dieselautoon verrattuna.

Julkisten hankintojen kautta voidaan myös edistää uusiutuvan energian käyttöä liikenteessä. Julkisen sektorin ajoneuvohankinnat koskevat henkilö- ja pakettiautoja sekä kuorma- ja linja-autoja. Myös työkoneiden hankkijana julkinen sektori on merkittävä, joskin alihankinnan osuus on suuri. Julkinen sektori myös hankkii merkittäviä määriä erilaisia henkilö- ja tavarankuljetuksia. ELY-keskukset sekä muut palvelusopimusasetuksen mukaiset toimivaltaiset viranomaiset kilpailuttavat joukkoliikennepalveluja.

Kunta voi edistää uusiutuvan energian käyttöä alueellaan:
  • edistämällä ja helpottamalla julkisten kaasuntankkausasemien ja latauspisteiden rakentamista (lupaprosessi, kaavoitusmääräykset, rakennusjärjestys)
  • edistämällä ja helpottamalla yksityisten kiinteistöjen latauspisteiden rakentamista (lupaprosessi, kaavoitusmääräykset, rakennusjärjestys)
  • lisäämällä uusien käyttövoimien osuutta kunnan omasta ajokalustosta (täyssähköautot, ladattavat hybridit, kaasuautot)
  • kannustamalla kuljetusalihankkijoita uusiutuvan energian käyttöön (uusiutuva diesel, sähköbussit, kaasuautot)
  • rakentamalla sähköautojen julkisia latauspisteitä omien kiinteistöjen autopaikoille.

Kunnan alueella kannattaa kartoittaa keskeiset toimijat ja edistää kestävää liikkumista kunnassa yhteistyössä heidän kanssaan. Esimerkiksi liikennebiokaasua saattaa olla saatavilla maatiloilta.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 31.8.2018

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.