Siirry sisältöön

Lämpötilojen tasapainotus toi asumismukavuutta ja kustannushyötyä

Vuonna 2019 palveluhankintana teetetty lämmönjakokeskuksen uusiminen ja itse tehty lämpötilojen tasapainotus paransivat asumismukavuutta ja toivat samalla kustannushyötyä lämmityskulujen pienennyttyä. Asunto Oy Paimenenkatu 14 on 5-kerroksinen vuonna 1973 rakennettu kerrostalo Vantaalla. Talossa on 30 asuntoa.

”Valitsimme laajimman palvelukokonaisuuden, johon kuului kiinteistön lämmönvaihtimen mitoitus, lupamenettelyt ja uuden lämmönvaihtimen avaimet käteen -asennus. Lisäksi kiinteistön kaikkiin huoneistoihin asennettiin lämpötila-anturit etäseurannan mahdollistamiseksi”, kertoo isännöitsijä Heikki Karttunen Realiasta.
Kuva. Vuonna 2019 palveluhankintana teetetty lämmönjakokeskuksen uusiminen ja itse tehty lämpötilojen tasapainotus paransivat asumismukavuutta ja toivat samalla kustannushyötyä lämmityskulujen pienennyttyä.

Karttusen mukaan Vantaan Energian palvelua puolsivat ennen muuta prosessin helppous ja mahdollisuus hankkia laitteisto leasing-vuokrasopimuksella. Laajin palvelukokonaisuus valittiin, koska siinä oli eniten älyä, joka takaa vaivattomuutta ylläpitoon ja parhaan asumismukavuuden.

”Hanke meni suunnitellusti ja tavoiteltu noin 8 prosentin energiansäästö on toteutunut. Hankkeeseen kannatti ryhtyä, koska kiinteistön lämmönvaihdin oli selvästi käyttöikänsä päässä ja lämmityskulut olivat kohonneet vuosi vuodelta. Säästö kattaa uuden lämmönjakokeskuksen palveluhankinnan vuokrakulun, joka on taloyhtiölle noin 200 euroa kuukaudessa”, Karttunen lisää.

Palvelusopimus on määräaikainen ja tehty 20 vuodeksi, mutta taloyhtiö voi halutessaan lunastaa laitteiston itselleen aikaisemminkin. Sopimuksen määräajan päättymisen jälkeen laitteistokokonaisuus siirtyy joka tapauksessa tilaajan omistukseen ja hallintaan.

Lämmönvaihtimen uusimisen ja lämpötilojen tasapainotuksen ansiosta asumismukavuus parani selvästi tasaisempina lämpötiloina. Lisähyötynä tulivat lämmityskulujen pienenemisen myötä saadut kustannushyödyt.

”Kynnys tämäntyyppiselle palveluhankinnalle on matala, koska investointikulut jakautuvat usealle vuodelle. Tässä hankkeessa laitteiston vuokrakulut on saatu maksettua saavutetuilla säästöillä”, Karttunen toteaa.

Tilattu palvelukokonaisuus:

Palveluntarjoajan laajin kokonaisuus

Lämmönjakolaitteiston käytöstä, kunnossapidosta ja huollosta vastaa toimittaja sopimuksen keston ajan. Tilaajan käytössä on verkkopohjainen käyttöliittymä laitteiston toiminnallisuuden seuraamista varten, rajoittamaton määrä kirjautumistunnuksia käyttäjille ja huolto-organisaatiolle sekä hälytysreititykset sähköpostiin tai tekstiviestein. Tehorajoituksen, kulutus- ja kysyntäjouston sekä sääkompensoinnin mahdollisuus sisältyvät palveluun, samoin historiatrendin seuranta ja tehokas, helppokäyttöinen vikadiagnostiikka sekä energiaraportointi sähköpostitse.

Käyttöliittymässä seurattavat sisäilmaolosuhteiden huoneanturit kaikkiin huoneistoihin sisältyvät asennettuna vahvistimineen toimitukseen. Järjestelmätarkastustoiminnot sekä etäpäivitykset ja valinnaisen kolmannen osapuolen liitettävyys sisältyvät palveluun. Käyttöliittymällä on mahdollista hallita useampaa lämmönlähdettä. Palvelintila, hallinta ja turvallinen tiedonsiirto sisältyvät palveluun.

Teksti:
Motiva Oy
viestintäpäällikkö Sirpa Mustonen


Sivua päivitetty viimeksi 17.10.2024