Bensiini

Bensiini on fossiilinen uusiutumaton polttoaine. Siihen lisätään Suomessa etanolia tai muuta biokomponenttia, jotta liikennepolttoaineiden biovelvoitteet voitaisiin täyttää. 95 E10 sisältää enimmillään 10 tilavuusprosenttia etanolia, joka on useimpien nykyisten 2000-luvun bensiinimoottorien etanolipitoisuuden maksimisietokyky.

Suomeen rekisteröidyistä bensiinikäyttöisistä autoista noin 70 prosenttia voi käyttää 95 E10 -bensiiniä. Lisäksi myydään viisi prosenttia etanolia sisältävää niin sanottua suojalaatua (98 E5), joka käy kaikkiin bensiinimoottoreihin.

Plussat
  • nykyisiin autoihin sopivaa polttoainetta (E10 tai E5) on saatavilla kaikkialla
  • valmistuskustannuksiltaan edullinen polttoaine
  • oikein käytettynä huoleton ja turvallinen
Miinukset
  • uusiutumaton, fossiilinen polttoaine, jossa bio-osuus on rajallinen (max. 10 tilavuus-%, energiana noin 6,7 %)
  • vanhemman auton käyttäjän on tiedettävä, soveltuuko E10 hänen autoonsa
  • tulenarka

Uusiutuvan energian osuus rajallinen

Bensiinilitran energiasisältö (9 kWh/litra) on hieman pienempi kuin dieselin. Myös CO2-päästöt litraa kohti (2 350 grammaa/litra) ovat pienemmät. Kaikki Euroopan unionin alueella myytävä bensiini on rikitöntä.

E10-bensiinille soveltuvissa autoissa uusiutuvan energian osuus on enintään noin seitsemän prosenttia, ja E5-bensiinille soveltuvissa autoissa se on enintään noin kolme prosenttia.

Helppoa ja turvallista käyttää

Bensiini on Suomen toiseksi käytetyin liikenteen polttoaine. Sen tankkaus on siistiä, helppoa ja nopeaa. 95 E10-bensiiniä saa Suomessa lähes jokaiselta huoltoasemalta, kun taas 98 E5:n jakelussa on enemmän asemakohtaisia eroja.

Suojalaadun (98 E5) tarjonta vähentynee markkinoilla tulevaisuudessa, mutta aikataulusta ei ole toistaiseksi päätöksiä. Bensiiniä voi käyttää perinteisen bensiinimoottorin lisäksi myös flexfuel-autoissa.

Tankkaus on turvallista, kun huoltoaseman ohjeita noudatetaan. Bensiini on erittäin helposti syttyvää ja haihtuvaa, mikä on otettava huomioon sen säilyttämisessä esimerkiksi varakanisterissa.

Taattu laatu, mutta hinta on nousussa

Bensiinin laadun on täytettävä standardi EN 228, jotta auton takuu pysyy voimassa ja auto toimii valmistajansa haluamalla tavalla.

Ehtyviä öljyvaroja on yhä vaikeampaa ja kalliimpaa hyödyntää. Tämä aiheuttaa nousupaineita myös bensiinin hintaan. Suomessa polttonesteiden verotus ohjaa suosimaan uusiutuvia vaihtoehtoja fossiilisille polttoaineille.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 18.11.2016