Tiedotteet 2021

22.11.2021 8.00

Uusi elämä yritysten tekstiilijätteelle Materiaalitorin kautta

Yritysten poistotekstiileille, on ne sitten käytöstä poistettuja tekstiilejä tai tuotannon ylijäämiä ja sivuvirtoja, voidaan löytää uusia käyttökohteita ja kierrätysvaihtoehtoja, joilla materiaalin arvo nousee. Pienten ja suurten yritysten tekstiilisivuvirtojen kierrätyksessä auttaa digitaalinen alusta Materiaalitori.

Tekstiilijätteen kierrätyspaikka ammattimaisille yrittäjille

Materiaalitori mahdollistaa tarvittavan kierrätystekstiilin etsimisen useammasta lähteestä ja toisaalta tarjonnan, jos sitä on paljon, useammalla toimijalle.

”Kierrätystekstiileistä voidaan tehdä uusia tuotteita ja uutta liiketoimintaa kestävästi, ja pitää materiaalit kiertotalouden mukaisesti pidempään käytössä. Myös avoimuus on tärkeää, ideoita uusille käyttömahdollisuuksille syntyy, kun tiedetään mitä materiaaleja on tarjolla. Yritysten kannattaa tuoda Materiaalitorille näkyviin vielä hyödyntämättömät hukat ja ylijäämät, sillä niille voidaan löytää uusi elämä”, sanoo Motivan johtava asiantuntija Ilkka Hippinen.

Piece Of Jeans osaa materiaalien tehokkaan kierrätyksen

Piece Of Jeans hyödyntää kierrätysmateriaaleja ja kierrättää tekstiilijätettään Materiaalitorilla. Yritys valmistaa vanhojen farkkujen lahkeista uusia tilkkufarkkuja ja farkkujen shortsiosat kierrätetään.

”Ekologisuus ja vastuullisuus eivät tuo enää merkittävää etulyöntiasemaa, enemmänkin yritysten edellytetään toimivan jo vastuullisesti tai ainakin pohtivan sitä.  Edelläkävijöitä ovat nyt materiaalien tehokkaaseen kierrätykseen panostavat yritykset. Monelle sivuvirralle on käyttöä mitä ihmeellisimmissäkin käyttötarkoituksissa. Toisen roska, toisen aarre”, sanoo Moona Kansanen, Piece Of Jeansista.

Kuva. Piece of Jeans -yhtiön toimitusjohtaja Moona Kansanen.

Kiertotaloudessa tehokkaasti toimivat ekosysteemit ovat tärkeitä ja yhteistyötä on tehtävä eri yritysten kanssa niin yksilöiden kuin yhteisöjenkin tasolla.

”Pienistä sivuvirroista syntyy äkkiä iso joki, jolla on iso positiivinen ympäristövaikutus.  Kierrätys saadaan vauhtiin, kun tekstiilimateriaalien parissa toimivat ilmoittavat niin pienistä kuin suurista eristä Materiaalitorilla. Kiertotalousala ei ole aina helppo, mutta täällä tuntee tekevänsä todella tärkeää työtä” jatkaa Kansanen.

Kierrätysmateriaalit ovat arvokkaita raaka-aineita

Materiaalitorin avulla kerätään Suomessa syntyvät materiaalivirrat näkyvämmiksi yhteen paikkaan, jotta niiden ympärille syntyisi uusia hyödyntämistapoja ja materiaalit päätyisivät yhä enemmän hyötykäyttöön. Tällaisten kierrätysmarkkinoiden kehittyminen on avain sille, että myös kierrätysmateriaalien arvo kasvaa. Kierrätysmateriaalit pitäisi nähdä yhä enemmän arvokkaina raaka-aineina, jotta ne pysyisivät kierrossa mahdollisimman pitkään.

Lisätietoa:

johtava asiantuntija Ilkka Hippinen