Siirry sisältöön

Autoilun kustannukset

Autoilun kustannukset muodostuvat kiinteistä ja muuttuvista kustannuksista. Kiinteät kustannukset eivät riipu ajokilometreistä vaan ajasta. Niitä ovat pääoma, korko, vakuutukset, säilytys, verot ja katsastus. Muuttuvia, ajokilometreistä riippuvia kustannuksia ovat polttoaine, huolto ja korjaus, pesut ja pientarvikkeet, renkaat ja vahingot. Osa pääomakustannuksista on käytännössä muuttuvia kustannuksia, sillä merkittävä osa arvon alenemasta johtuu ajokilometreistä.

Kustannusvertailussa kannattaa olla rehellinen. Esimerkiksi joukkoliikenteen ja auton kustannuksia vertailtaessa muistetaan usein laskea vain auton polttoaine. Pelkät pääomakustannukset saattavat olla moninkertaisia polttoainekuluihin verrattuna.

Myös automallin version eli alamallin valinta vaikuttaa kustannuksiin. Pienikulutuksinen perusversio säilyttää arvonsa paremmin kuin suuritehoinen ja kalliisti varusteltu versio, jolla myös polttoaine-, huolto- ja rengaskulut ovat yleensä suuremmat.

Pääomakuluja voidaan pienentää pienikulutuksisen alamallin valinnalla (halvempi hinta, alempi autovero, pienempi arvon alenema), maltillisilla varustehankinnoilla, pitämällä auto hyvässä kunnossa ja välttämällä turhaa ajoa.

Vuoden 2008 autoveromuutoksen ja sitä seuranneiden ajoneuvoveromuutosten jälkeen ei ole enää mahdollista määrittää edes karkeaa vuotuista kilometrirajaa, jonka jälkeen bensiiniauton sijasta kannattaa aina valita dieselauto. Markkinoille on myös tullut uusia autotyyppejä (flexfuel, kaasu, ladattava hybridi ja täyssähköauto). Siksi autoa hankittaessa kokonaiskustannusten vertailu on tehtävä tarkasteltavana olevien alamallien välillä.

Käyttövoimavero yksillä, perusvero kaikilla

Suomen henkilöautojen ja maastohenkilöautojen (ajoneuvoluokat M1 ja M1G) verotus on muuttunut yhä enemmän hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi. Kaikista henkilöautoista maksetaan autovero ja ajoneuvoveron perusvero.

Ajoneuvoveron perusvero määräytyy hiilidioksidipäästön mukaan jos se on ajoneuvon tyyppihyväksyntätiedoista saatavilla. Muuten se riippuu henkilöauton kokonaismassasta.

Hiilidioksidipäästöarvoja on kahdella tavalla mitattuna. On aiemmin käytössä olleen NEDC (New European Driving Cycle) -mittauksen mukaisia päästöjä ja uudemman WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) -mittauksen mukaisia päästöjä. Koska WLTP-mittaus kuvaa päästöjä realistisemmin, ovat sen mukaiset päästölukemat hieman suurempia kuin NEDC-mittauksella saadut. Todelliset päästöt eivät kuitenkaan ole suuremmat. Tästä syystä ajoneuvoveron perusverolle on käytössä erilliset verotaulukot ajoneuvon päästömittaustavasta riippuen.

Lue lisää WLTP-päästömittauksesta:
WLTP-päästömittaus

Käyttövoimaveroa peritään muista kuin moottoribensiiniä käyttävistä autoista. Käyttövoimaveron määrä riippuu autotyypistä.

Lisätietoa autojen veroasioista saa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin verkkopalvelusta:
Ajoneuvoveron rakenne ja määrä


Sivua päivitetty viimeksi 6.6.2023