Siirry sisältöön

Henkilöautojen energiamerkintä

Traficomin ylläpitämä Autovertaamo ja käytetyn henkilöauton energiamerkin tietoja välittävä rajapintapalvelu poistuivat käytöstä 30.9.2021. Traficom on laatinut ohjeen, kuinka ajoneuvojen markkinoinnissa sekä myynnissä kerrotaan asiakkaille ajoneuvon kulutus- ja päästötiedoista.

Autojen energiamerkintä ei poistu käytöstä. Traficom on tehnyt ohjeen energiamerkinnän luonnista ja siinä käytettävistä graafisista elementeistä. Ohjetta voi hyödyntää energiamerkin luonnissa myös ajoneuvojen nettikaupassa.

Autovertaamo- ja energiamerkkipalvelu loppuvat syyskuussa 2021 (Traficom, tiedote 22.6.2021)

Henkilöautojen energiamerkintä sisältää jokaisen uuden automallin vertailukelpoiset energiatehokkuus- ja päästötiedot havainnollisessa muodossa. Henkilöautojen energiamerkintä on kansallinen sillä henkilöautojen energiamerkintädirektiivin sisällöstä ja voimaanastumisaikataulusta ei ole EU:ssa vielä sovittu. Henkilöautojen energiamerkintä otettiin käyttöön Suomessa 1.3.2010.

Vaikka merkintä on yrityksille vapaaehtoinen, käyttämällä sitä automyynnissä ja -markkinoinnissa täytetään samalla polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen ilmoittamista koskevat viranomaisvaatimukset (asetus 938/2000).

Merkinnän käytöstä on laadittu yhteistyössä alan toimijoiden kanssa ohjeistus, joka on ladattavissa tältä sivulta. Dokumentti sisältää tarkennetut ohjeet energiamerkinnän käyttöön julkaisuissa (myös internet) ja myyntitiloissa.

Traficomin ylläpitämä henkilöauton energiamerkin tietoja välittävä rajapintapalvelu poistui käytöstä 30.9.2021. Jatkossa kuluttajat voivat verrata eri automerkkien kulutuksia ja päästöjä automerkkien ja jälleenmyyjien omilta verkkosivuilta, joissa kaikissa kulutus- ja päästötiedot ilmoitetaan vertailtavassa muodossa. Internetissä on myös kaupallisten toimijoiden sivustoja, joissa voi vertailla eri automerkkien malleja.

Vihreät luokat parhaita

Energiamerkki on ulkoasultaan samantyyppinen kuin kodinkoneissa käytetty A-G-luokitus. Parhaat luokat (A-C) on esitetty vihreän eri sävyillä ja huonoimmat (D-G) vastaavasti keltaisesta punaiseen.

Koska päästöluokitus ei ota huomioon auton kokoa (massaa), energiamerkkiin on lisätty vertailua helpottamaan EU:n tavoite omamassaltaan yhtä suuren auton CO2-päästölle. Iso autokin voi siten olla painoisekseen energiatehokas.

Taulukko. Energiamerkinnän päästöluokat ja niitä vastaavat polttoaineenkulutukset bensiini- ja dieselautoilla.

Energiamerkissä on myös automallin typen oksidi-, hiukkas-, hiilivety-, häkä- ja hiukkaspäästöt. Lisäksi automallille on laskettu arvio vuotuisesta polttoainekustannuksesta (18 000 km/vuosi). Energiamerkintä sisältää myös kunkin autoversion vuotuisen ajoneuvoveron määrän.

Todellinen polttoaineenkulutus riippuu monesta asiasta

Energiamerkinnän päästöluokkia koskevat samat rajoitukset kuin EU-yhdistetyn kulutusta. EU-yhdistetyn kulutuksen laskennassa EU-kaupunkiajokulutusta painotetaan noin 1/3:lla ja EU-maantieajokulutusta noin 2/3:lla.

Jos kaupunki- ja maantieajon osuudet poikkeavat EU-yhdistetyn kulutuksen oletuksista selvästi, EU-yhdistetyn kulutuksen lukemaa ei välttämättä käytännössä saavuteta. Polttoaineenkulutukseen vaikuttaa ruuhkan ja kelin ohella erityisen paljon ajotapa, joka voi aiheuttaa jopa 15 prosentin vaihtelun suuntaan tai toiseen.

Energiamerkinnän tavoitteena on nostaa autonostajien (yritysten, julkisen hallinnon ja kuluttajien) tiedon tasoa ekologisemman autonvalinnan yleistymiseksi. Pitkän aikavälin tavoitteena on parantaa henkilöautokannan energiatehokkuutta ja vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä.


Sivua päivitetty viimeksi 13.3.2024