
Wihuri Metro-tukku lähti materiaalitehokkuuden sitoumuksessa jo toiselle kierrokselle
Wihuri Metro-tukku on saanut materiaalitehokkuuden sitoumuksesta apua esimerkiksi ruokahävikin pienentämiseen ja lajittelun tehostamiseen. ”Kun yritys kertoo tavoitteistaan julkisesti ja raportoi etenemisestään, asioihin tulee uutta vauhtia”, yrityksen laatu- ja vastuullisuuspäällikkö Petri Laurila kertoo.”Lähdimme alun perin mukaan ikään kuin avaamaan tietä ja selvittämään, miten sitoumus toimii kohdallamme. Toinen kausi oli sitten jo itsestään selvä, kokemukset olivat sen verran hyviä”, Petri Laurila kertoo.
Ensimmäisellä kaudellaan Wihuri Metro-tukku saavutti tavoitteensa ja pystyi muun muassa vähentämään merkittävästi ruokahävikin syntyä sekä tehostamaan jätteiden lajittelua.
”Nyt jatkamme paljolti samalta pohjalta, mutta olemme kiristäneet tavoitteita entisestään. Uutena kokonaisuutena keskitymme muovin vähentämiseen pakkaamisessa ja osana kertakäyttöisten annospakkausten green dealia myös tuotevalikoimamme kehittämiseen.”
Wihuri Metro-tukku on maamme suurimpia ravintola-alan tukkukauppoja. Yrityksellä on toimitusmyyntiä, noutoasiakkaille 15 pikatukun verkosto, ja sen 30 000 tuotteen valikoimaan kuuluu niin tuoretuotteita, elintarvikkeita, pakasteita kuin päivittäisiä käyttötuotteitakin. Sen asiakaskunta ulottuu yksittäisistä kioskeista suuriin julkishallinnon ruokatoimijoihin.
”Varastossa on oltava tuotteita juuri sopivasti”
Tällä kaudella Wihuri Metro-tukun tavoitteena on vähentää ruokahävikkiään pysyvästi 30 prosentilla, vertailukohtana on vuosi 2019. Yrityksessä syntyvän ruokahävikin määrä on tällä hetkellä noin 1,3 prosenttia myydyistä kilomääristä.Laurila mainitsee, että vähentämistavoitteeseen päästään myös tänä vuonna. "Hävikkimme on pienentynyt erityisesti sen jälkeen, kun otimme vuonna 2018 käyttöön uuden valtakunnallisen logistiikkakeskuksen ja optimoimme muutenkin prosessejamme; hioimme esimerkiksi tilaus-toimitusketjujamme.”
Tukkualalla on tietenkin tärkeää, että tavaraa on varastossa juuri sopivasti, ei liian paljon eikä liian vähän.
”Itseoppiva järjestelmämme ennustaa tulevaa kysyntää ja luo asiakkaille tilausehdotuksia. Mutta odotamme jo kovasti seuraavan sukupolven järjestelmiä, jotka hyödyntäisivät tekoälyä, ja osaisivat ennustaa vielä paremmin esimerkiksi sesonkien tarpeita”, Laurila kertoo. Hän lisää, että alalla syntyy hävikkiä senkin takia, koska ravintolat haluavat kehittää uusia ruokia ja makuelämyksiä, joiden menestystä ei luonnollisesti pysty arvioimaan etukäteen.
Wihuri Metro-tukku on myös kehittänyt myyntiprosessejaan tuotteille, joiden viimeinen käyttöpäivä lähestyy sekä aloittanut yhteistyön hävikkiruokaa myyvien yritysten ja ruoka-aputoimijoiden kanssa.
Lisäksi yritys haluaa nostaa jätteiden kierrätysasteen 83 prosentin lähtötasosta 90 prosenttiin, tällä hetkellä ollaan 85 prosentissa. ”Tavoite on vaativa, eikä siihen pääseminen ole täysin omissa käsissämme. Paljon riippuu siitä, minkälaisia uusia kiertotalousratkaisuja syntyy ja onko lajitellulle jätteelle markkinoita.”
Kelmutuskoneita ja vaihtoehtoja muoville
Wihuri Metro-tukku aikoo kiinnittää paljon huomiota myös pakkauksiin ja pakkaamiseen. ”Olemme siirtyneet käyttämään kuljetuksissamme ohuempaa kiristekalvomuovia. Testaamme myös, pystyisivätkö kelmutuskoneet tekemään kelmutukset tarkemmin ja materiaalitehokkaammin kuin ihmiset.”Kun yritys uudistaa omien tuotemerkkiensä pakkauksia, se päivittää niihin ajantasaiset kierrätysohjeet.
Osana muovisten kertakäyttöisten annospakkausten green dealia se pyrkii myös tunnistamaan SUP-tuotteet omissa toimitusketjuissaan ja parantaa näiden raportointivalmiuksia myöhemmin asetettavien määrällisten tavoitteiden tueksi. Se aikoo kartoittaa vaihtoehtoja muovisille kertakäyttöisille annospakkauksille ja hyödyntää niitä mahdollisuuksien mukaan.
”Materiaalitehokkuuden sitoumus ja muovisten kertakäyttöisten annospakkausten green deal on saatu tukemaan hyvin toisiaan”, Laurila huomauttaa.
Sitoumus innostaa etsimään uusia ratkaisuja
Petri Laurilan mielestä materiaalitehokkuuden sitoumuksen suuri valtti on, että se innostaa yrityksiä konkreettisiin tekoihin ja etsimään uusia ratkaisuja.”Olemme saaneet materiaalitehokkuuden sitoumuksesta paljon buustia. Kun yritys kertoo tavoitteistaan julkisesti ja raportoi etenemisestään, asioihin tulee uutta vauhtia.”
Wihuri Metro-tukku on hyötynyt myös sitoumuksen myötä syntyneistä verkostoista. ”Motivan asiantuntijat ovat auttaneet meitä muun muassa realististen, mutta samalla sopivan kunnianhimoisten tavoitteiden asettelussa. Sitoumuksen yritysryhmissä olemme päässeet oppimaan myös muilta yrityksiltä”, Laurila mainitsee.
Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Ilona Suuronen