Näin toteutat ennakoivan markkinakartoituksen

Mikä on ennakoiva markkinakartoitus ja miten se tehdään?

Ennakoiva markkinakartoitus antaa toimittajille tietoa tavoitteista ja tarpeista, joihin tuleva hankinta vastaa. Yritykset saavat myös tietoa hankinnan suuruudesta ja aikatauluarviosta. Sen perusteella hankintayksikkö taas saa käsityksen tarjolla olevista erilaisista ratkaisuista tai palveluvaihtoehdoista.

Ennakoivassa markkinakartoituksessa kuvataan yrityksille:
  • Tarve tai ongelma, johon haetaan ratkaisua.
  • Vaatimukset vain lopputuloksen näkökulmasta, eli muotoillaan tavoitteena
    tai tuloksena.
  • Lyhyt nykytilanteen kuvaus: Miksi uutta ratkaisua haetaan? Mitä halutaan edistää?
  • Hankinnan laajuus ja aikataulullinen kesto.

"Ennakoiva markkinakartoitus on työvaihe, jossa haetaan yritysten reaktioita ja ratkaisuehdotuksia esitettyihintarpeisiin."

Yrityksiltä toivotaan ehdotuksia tai tietoa siitä, miten markkinat voivat vastata kuvaamaanne tarpeeseen. Ennakoivan markkinakartoituksen tulisi ajoittua hankinnan alkumetreille, kun tarve on määritelty, mutta ennen tarjouspyynnön valmistelua. Ennakoiva markkinakartoitus on hyvä tehdä kirjallisesti.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 14.6.2018

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.