Jyväskylässä biokaasun käyttö on strateginen valinta

Jyväskylässä kaupungin johtoryhmä teki syksyllä 2016 merkittävän linjauksen: kaupungille autoja tai kuljetuspalveluita hankittaessa ja leasingsopimuksia uusittaessa on aina ensisijaisesti tarkasteltava biokaasun soveltuvuutta ja valittava kokonaistaloudellisesti järkevin vaihtoehto, mikä usein tarkoittaa biokaasua.

Toistaiseksi autojen leasingsopimuksia on päätöksen jälkeen uusittu muutamia, mutta lähivuosina niitä tullaan uusimaan useita kymmeniä. Lisäksi seuraaviin joukkoliikenteen kilpailutuksiin mennessä selvitetään, voisivatko jatkossa myös Jyväskylän bussit kulkea lähes päästöttömällä biokaasulla. Myös osa kaupungin liikelaitoksista on ryhtynyt edistämään kaasuautojen käyttöönottoa.

Linjauksilla eroon muna-kana ongelmasta

Syy kaasuautojen voimakkaaseen tukemiseen liittyy päästövähennysten ohella myös kaupungin strategisiin etuihin. Jo ennen linjausta oli kaupungin Mustankorkean kaatopaikalle ollut pitkään suunnitteilla biokaasua tuottava laitos. Investoinnin tekemistä kuitenkin jarrutti muna-kana ongelma. Alueella ei vielä ollut juurikaan biokaasun käyttäjiä.

Kaupungin tekemä linjaus ratkaisi tilanteen ja nyt useiden vuosien työn jälkeen kaasun tuotanto on alkanut ja jakeluverkon laajennus on käynnissä. Ensimmäinen kaupungin linjauksen mukainen kilpailutus koski kahta jätekuljetusurakka-aluetta ja biokaasujäteautot aloittivat liikennöinnin huhtikuun alussa. Autojen tankkaus tapahtui aluksi Gasumilta ostetulla biokaasulla, koska kaatopaikan oma biokaasutuotanto ei ollut vielä käynnistynyt.

Jakeluverkko laajenee

Jyväskylän linjaus on hieno esimerkki siitä, miten innovatiivisilla julkisilla hankinnoilla voidaan vaikuttaa päästöjen ohella myös aluetalouteen ja ratkaista moniin vaihtoehtoisiin käyttövoimiin liittyvä jakeluverkkokysymys. Nyt kun kaasun jakeluverkko rakentuu julkisten hankintojen vetämänä, tarjoutuu myös alueen yksityishenkilöille ja yrityksille mahdollisuus kaasuautojen käyttöön.

Yhteensä kaasuasemia on Jyväskylän seudulla loppuvuonna 2017 kolme ja alkuvuodesta 2018 avattaneen kaksi lisää. Kaupungin ja Gasumin asemia on Jyväskylässä ja Metenerin asema Laukaan Leppävedellä. Kotimainen paikallisesti tuotettu polttoaine luo työpaikkoja ja auttaa päästötavoitteiden saavuttamisessa. Jyväskylän kaupunki on myös kaupunkistrategiassaan linjannut tekevänsä kestäviä, eettisiä ja innovatiivisia hankintoja sekä edistävänsä resurssiviisasta liiketoimintaa.

Jos jakeluverkko on kunnossa, on jätteestä valmistettava biokaasu helppo ja nopea ratkaisu julkisen sektorin päästöjen vähentämiseen. Autot toimivat päivittäisessä käytössä lähes samalla tavalla kuin bensiinikäyttöiset eikä esimerkiksi työtapoja tarvitse järjestellä uudelleen.


Oliko artikkeli hyödyllinen?

Sivua päivitetty viimeksi 14.6.2018

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.